Saludos Amigos (1942)

Regie: Norman Ferguson, Wilfred Jackson, Jack Kinney, Hamilton Luske, Bill Roberts | 42 minuten | animatie, komedie, familie, korte film, musical | Originele stemmencast: Lee Blair, Mary Blair, Pinto Colvig, Walt Disney, Norman Ferguson, Frank Graham, Clarence Nash, José Oliveira, Fred Shields, Frank Thomas

In de periode dat de Disney Studios ‘Saludos Amigos’ maakte (in de Tweede Wereldoorlog) waren Donald Duck, Mickey Mouse en Goofy nergens zo populair als in Zuid-Amerika. Op deze markt lagen de dollars dus voor het oprapen en daarom besloot Disney een aantal van zijn tekenaars op reis te sturen naar Latijns-Amerika. De inspiratie die zij hier opdeden werd regelrecht voor ‘Saludos Amigos’ gebruikt (en later ook voor ‘The Three Caballeros’ in 1946). De film is uniek in zijn opzet, het is namelijk een combinatie van live action en animatie, maar dan in een reisprogramma-achtig concept. We zien Disneytekenaars in een vliegtuig stappen en de indrukken die zij krijgen van de landen die ze bezoeken, worden op het scherm vertaald in tekeningen. Ze doen in de film echter slechts vier locaties aan, waarmee de rest van het mooie werelddeel onderbelicht blijft. Zeker gezien de lengte van de film (net veertig minuten), hadden er best wat locaties bijgekund, dan had de Disney classic meer het predikaat klassieker verdiend dan nu het geval is.

De toeristische plekken die aangedaan worden zijn Lake Titicaca, het Andes, Argentinië en Rio de Janeiro. In de eerste, Lake Titicaca, zien we Donald Duck die als Amerikaanse toerist moeilijkheden heeft met een lama in Lake Titicaca. Aardig filmpje, maar zeker niet memorabel. Pedro is al een hele verbetering, al is het verhaal wel wat cliché. Het gaat over een familie vliegtuigen, vader, moeder en Pedro, het kleine zoontje. Vader is een belangrijke postvliegtuig, maar als hij ziek wordt moet Pedro het overnemen, omdat zijn moeder niet over de hoge Andes wil vliegen. Het is echter Pedro’s eerste vlucht en dat gaat niet zo makkelijk. Lief vertederend filmpje, dat prachtig geanimeerd is. In het derde filmpje wordt Goofy op geheimzinnige wijze van Amerika naar Argentinië verplaatst om de gaucho way-of-life te leren. Voor de dvd is dit filmpje bewerkt, omdat Goofy – schande! – een sigaret rookt. Ook dit filmpje is niet erg indrukwekkend. Het laatste filmpje, Aquarela do Brasil, tenslotte is wel weer aardig, omdat Joe Carioca, de groene papegaaienvriend van Donald Duck, geïntroduceerd wordt. De animaties in dit filmpje springen ook boven de twee mindere filmpjes uit; er worden mooie kleurrijke overgangen gemaakt van de ene naar de andere scène.

Voor de hardcore Disneyfan die alles gezien wil hebben, of wil bezitten, is ‘Saludos Amigos’ een must, voor degenen die alleen genieten van een verhaal als ‘Bambi’ of zelfs ‘Paniek op de Prairie’ kan ‘Saludos Amigos’ rustig links gelaten worden.

Bioscooprelease: 14 april 1947