Salvo (2013)

Regie: Fabio Grassadonia, Antonio Piazza | 106 minuten | misdaad, drama, romantiek | Acteurs: Saleh Bakri, Luigi Lo Cascio, Sara Serraiocco, Giuditta Perriera, Mario Pupella, Redouane Behache, Jacopo Menicagli

Salvo is een ijskoude, uiterst professioneel opererende huurmoordenaar voor de Siciliaanse maffia. Bij het uitschakelen van een prominent lid van een rivaliserende clan krijgt hij het niet over zijn hart om ook Rita, de blinde en onschuldige zus van zijn slachtoffer, te vermoorden. Maar wat dan wel te doen met de blinde getuige? Die vraag plaatst de normaal zo koelbloedige Salvo voor een moreel en zakelijk dilemma dat hem dwingt om te kiezen tussen zijn menselijke kant en de loyaliteit aan zijn nietsontziende opdrachtgevers.

Het misdaaddrama ‘Salvo’ werd op het filmfestival van Cannes uitstekend ontvangen en wist in de Zuid-Franse stad zelfs de Semaine de la critique-prijs in de wacht te slepen. Hoewel ‘Salvo’ begint met een mislukte moordaanslag die typerend is voor een afrekening binnen het Siciliaanse gangstermilieu en waarbij de kogels rijkelijk in het rond vliegen, hebben we hier zeker niet te maken met een typisch maffia-epos dat bol staat van de extreem gewelddadige taferelen. Integendeel, ‘Salvo’ is juist een behoorlijk ingetogen prent, waarin de gewelddadige en onmenselijke kant van het maffialeven vooral latent en onderhuids aanwezig is.

De nadruk ligt op de fijnzinnige en gevoelvolle uitwerking van het morele dilemma waarvoor de normaal zo ijzingwekkend efficiënte huurmoordenaar Salvo zich geplaatst ziet. Zeker in het eerste gedeelte van de vrij strakke en gestileerde film laten de regisseurs Fabio Grassadonia en Antonio Piazza ons zeer goed de beperkte zintuiglijke waarneming en de daaraan gekoppelde rauwe angst van de blinde Rita aanvoelen.

De stijlelementen waar het duo gebruik van maakt, te weten het subtiele spel van licht en duister, het versterken van achtergrondgeluiden en een gericht en selectief gebruik van onscherp camerawerk, werken doorgaans goed en geven de film een sombere, introverte sfeer mee. Net als het gewelddadigere ‘Gomorra’ ontdoet ‘Salvo’ de wereld van de Italiaanse maffia van al haar romantische opsmuk. Belangrijk verschil is wel dat ‘Salvo’ vooral een sentimenteel getint portret van de twee hoofdprotagonisten is en zich in tegenstelling tot ‘Gomorra’ niet richt op het onthullen van de diepere mechanismen die ervoor zorgen dat de alomtegenwoordige presentie van de maffia zo’n diepgeworteld fenomeen is in de Zuid-Italiaanse samenleving.

Hoewel ‘Salvo’ zeker in het middendeel een behoorlijk trage film is en wel een aantal scènes bevat die te lang worden uitgesponnen, is het toch een esthetisch fraaie en psychologisch interessante prent.

Frank Heinen

‘Salvo’ verschijnt dinsdag 2 december 2014 op DVD.