Same Same But Different (2009)

Regie: Detlev Buck | 107 minuten | drama | Acteurs: David Kross, Apinya Sakuljaroensuk, Jens Harzer, Stefan Konarske, Houn Pilot, To Savan, Srey Thoy, Marie Jung, Lucile Charlemagne, Michael Ostrowski, Pisey Hak, Chanthoun Kien, Siyan Hout, Rotanak Oudom, Constanze Becker

‘Same Same But Different’ kent een waanzinnige opening. Met een rotgang word je de film in gegooid om zo’n fenomenale vijftien minuten lang te worden overspoeld door een waarlijk ongekende schoonheid van beelden: een bijna hypnotiserende sequentie waarin hoofdrolspeler Benjamin in het nachtleven van Phnom Penh belandt. Het zijn niet alleen de beelden die je hart stelen, maar de briljante soundtrack met onder andere het nummer Amour van Rammstein doet je verlangen naar de rest van de film.

‘Same Same But Different’ is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Benjamin Prufer die met een aantal vrienden ging backpacken in Cambodja. Hier ontmoette hij de prostituee Sreykeo (Apinya Sakuljaroensuk) op wie hij al snel verliefd werd en met wie hij een relatie begon. Wanneer hij te horen krijgt dat ze met HIV is besmet en Sreykeo ook nog eens om wel erg veel geld vraagt begint Benjamin (David Kross) te twijfelen over de toekomst van hun relatie.

De film blijft vervolgens onderhoudend genoeg, boeiend en bij tijd en wijle zelfs tot op het emotionele af maar het verhaal vlakt wat uit. Helaas wordt nooit meer het enorm hoge niveau het eerste kwartier geëvenaard en kiest regisseur Detlev Buck voor een meer voorspelbaar verloop. Dat is natuurlijk ook het grote probleem van het verfilmen van een autobiografie, omdat het moeilijk is je eigen ideeën kwijt te kunnen in een verhaal dat al geschreven is.

David Kross zette in ‘The Reader’ een ijzersterke prestatie neer, en doet in ‘Same Same But Different’ in feite hetzelfde. Hij zet een totaal geloofwaardig personage neer en geeft vaak net dat ietsje meer aan de film waardoor de kijker geboeid blijft, ook al is het verhaal dan even iets minder interessant. Het samenspel met Apinya Sakuljaroensuk werkt uitstekend, des te meer omdat de Cambodjaanse ongrijpbaar lijkt en typisch de mystiek van een andere, Aziatische, cultuur met zich meebrengt. Dit is één van de belangrijkste aspecten van de film: de verwondering in beeld brengen van een Westerling in Zuidoost-Azië. Het voor ons vaak eenvoudige leven straalt zoveel schoonheid uit dat het niet verwonderlijk is dat men zo van deze wereld houdt. Tegelijkertijd is de cultuur zo vreselijk moeilijk te doorgronden en is het bijna onmogelijk om familierelaties te begrijpen. Op zulke momenten besef je waar je vandaan komt, en dat hoe graag je ook deel wilt uitmaken van een compleet andere cultuur dit zeer veel inspanning kost vanwege het verschil in gebruiken en denkwijze. Voor verreweg de meesten van ons blijft Cambodja uiteindelijk een reisbestemming, voor een enkeling een verandering in zijn leven.

‘Same Same But Different’ is één van de betere autobiografische verfilmingen van de laatste tijd. Er had zeker nog meer in de film gezeten, maar mag alleen al vanwege het briljante eerste kwartier niet worden overgeslagen.

Meinte van Egmond