Sands of Oblivion (2007)

Regie: David Flores | 90 minuten | actie, horror, avontuur | Acteurs: Morena Baccarin, Adam Baldwin, Victor Webster, George Kennedy, Richard Kind, John Aniston, Kristina Sisco, Azie Tesfai, Grinnell Morris, Alan Kemper Armani, Eric Artell, April Bowlby, Dan Castellaneta, Melissa Di Meglio

De legendarische filmmaker Cecil B. DeMille filmde in de roaring twenties zijn eerste versie van ‘The Ten Commandments’. Drieëndertig jaar later leverde hij zijn laatste film af, de veel bekendere, voor zeven Oscars genomineerde, remake van de film uit 1923, met Charlton Heston en Yul Brenner. Echter, de set van de eerste film speelt een belangrijke rol in ‘Sands of Oblivion’, een film oorspronkelijk gemaakt voor Sci Fi Channel. Het lage budget dat doorgaans voor dergelijke producties beschikbaar is gesteld vertaalt zich in deze film niet naar slechte CGI effecten, abominabel acteerwerk of goedkope decors, maar hoogstwaarschijnlijk hebben de producenten van ‘Sands of Oblivion’ gekozen voor goedkope scriptschrijvers, die het in oorsprong leuke idee al gauw om zeep weten te helpen. Het grootste manco van de film is namelijk dat nergens duidelijk wordt wat er nu precies beoogd wordt. Het scenario zwalkt van horrorachtige elementen naar actiescènes – daarbij worden er grappige one-liners gespuid door de cast. De referenties naar het filmvak zijn legio: niet alleen Cecil B. DeMille wordt gebruikt, ook wordt er geknipoogd naar Arnold Schwarzenegger en Sylvester Stallone. De film zelf lijkt nog het meest op de ‘Mummy’ films (met Brendan Fraser en Rachel Weisz), maar de adequate wijze waarop in deze films horror, fantasy, humor en actie gemixt worden, wordt in ‘Sands of Oblivion’ nergens geëvenaard.

Wat ook opvalt aan het script, is dat de personages nergens reageren zoals normale mensen in soortgelijke situaties behoren te reageren. Wanneer het ene na het andere lid van het archeologische team het loodje legt, blijft de rest daar op wat kreten na vrij rustig onder. Een aanval van de Egyptische wraakengel wordt door een van de hoofdpersonen, die zich in dezelfde ruimte bevindt als degene die aangevallen wordt, niet eens opgemerkt. Ook de gewelddadige dood van een familielid doet een van de belangrijkste personages blijkbaar niet veel, er worden wat tranen uitgeperst, maar enkele seconden later lijkt het alweer vergeten. Dit komt de geloofwaardigheid van de film, toch belangrijk in een onwerkelijke setting, absoluut niet ten goede. De acteurs doen verder wel hun best, maar veel kunnen zij ook niet met de houterige dialogen en cliché-uitspraken. Jammer, want het verhaal heeft best de mogelijkheid in zich om uit te groeien naar een goede productie. Er zitten enkele leuke vondsten in, zoals Buford, Marks vriend “die niet representatief is voor de rest van zijn vriendenkring” en de achtervolging met de go-karts. Deze laatste is grappig, maar wel wat langdradig. De verschijning van de Egyptische wraakengel is nog vrij netjes gedaan, al boezemt het monster niet veel angst in, het ziet er beter uit dan wanneer er voor CGI gekozen zou zijn.

In ‘Sands of Oblivion’ worden twee sterren uit de tv-serie “Firefly” en de film ‘Serenity’, Morena Baccarin en Adam Baldwin, herenigd, hetgeen voor fans van Josh Whedons producties een reden zal zijn om de film te gaan kijken. De rol van Mark wordt adequaat vertolkt door Victor Webster. Er zitten nog een aantal bekende gezichten in de film, zoals Dan Castellanata die de rol van Cecil B. DeMille op zich heeft genomen, (Homer uit “The Simpsons”), Richard Kind (“Spin City”) en George Kennedy (‘Airport’, ‘Cool Hand Luke’). ‘Sands of Oblivion’ is een film waar je je bij gebrek aan beter best een keer aan kunt wagen, als je er maar op voorbereid bent dat hij na het bekijken ook snel weer in de vergetelheid zal raken. En daar heb je dan geeneens zand voor nodig.