Santosh (2024)
Regie: Sandhya Suri | 128 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Shahana Goswami, Sunita Rajwar, Pratibha Awasthy, Shashi Beniwal, Sanjay Bishnoi, Kushal Dubey, Arbaz Khan, Prashant Kumar, Nawal Shukla
‘Santosh’ is een whodunit met een interessant kijkje in de Indiase samenleving. We zien een jonge vrouw, die net haar echtgenoot heeft verloren. Deze Santosh (Goswami) erft zijn baan als politieagent in Noord-India. Ze trekt in bij haar superieur en diens vrouw, en krijgt meteen te maken met een moord op een jong meisje.
Het maakt ‘Santosh’ een kaleidoscoop van het rollenspel in een kastensamenleving, voor ons Europeanen een schimmenspel. Dat Santosh op een bedompt kamertje gaat leven bij haar baas en hospita is nog te begrijpen, maar waarom politiecollega’s een jonge man slaan nadat ie een meisje zou hebben bedrogen, bezien wij slechts met interesse.
Regisseur Suri pakt dat slim aan; zij laat ons observeren door de ogen van Santosh, die een bijstaander lijkt in de situatie. Dat is verre van storend; het is congruent met een rouwende vrouw die niet echt deelneemt, maar in een twilight zone verkeert. Het wordt bovendien geloofwaardig gebracht, in een drukke samenleving waar het leven in hoog tempo doorgaat.
De film had iets meer actiemomenten kunnen hebben, dat zou ook afleiden van het volgen van Santosh. Wat gaat zij doen in het onderzoek? Santosh lijkt zich oprecht betrokken te voelen bij het liefdesdrama achter de moord, maar dat blijft lang in het midden; gelaten accepteert zij de strakke hiërarchie binnen de politiestaf – al doet die ook maar wat, en meer dan goed is.
Eens iets anders dan het cynisme van westerse rechercheurs in zovele politiethrillers. ‘Santosh’ lijkt bewust gemaakt voor de buitenstaander – als antropologie van de Indiase samenleving, waarin waarheidsvinding minder betekent; kiezen voor een jonge vrouw in deze positie als rustpunt is een vondst, en ‘Santosh’ een vlotte auteursfilm waarin prima wordt geacteerd.
Een mooie, terloopse dialoog om af te sluiten. Tijdens een autorit betoogt de geharde inspecteur Sharma (Rajwar) dat het liefdeslied op de radio uiteindelijk zo nep is als een film. ‘Mooi en aardig die gevoelens, maar de artiest doet zijn werk, en laat mij achter met de emoties’. ‘Het komt uit het hart’, antwoordt Santosh. ‘Maar ja, zij spelen ook een rol’.
Jan-Kees Verschuure
Waardering: 3.5
Bioscooprelease: 12 september 2024