Sasha (2010)
Regie: Dennis Todorovic | 102 minuten | drama, komedie | Acteurs: Sascha Kekez, Predrag Bjelac, Ljubisa Gruicic, Zeljka Preksavec, Gosia Konieczna, Tim Bergmann, Jasin Mjumjunov, Yvonne Yung Hee, Werner Strenger, Christian Lessiak, Ozgur Cebe, Fang Yu, Lucy Schaaf, Anastasia Clemens, Jonathan Ewald
‘Sasha’ lijkt aanvankelijk vele raakvlakken te hebben met Emir Kusturica’s ‘Black Cat, White Cat’. De film waarin een niet helemaal doorsnee Duits/Montenegrijns gezin centraal staat, kenmerkt zich al snel door bizarre dialogen en vreemde humor. Mede door een kunstzinnige openingsscène met vrolijke kinderrockmuziek weet je al bijna zeker dat je een hilarische 100 minuten staan te wachten. Maar dit is slechts schijn, ‘Sasha’ is namelijk veel meer een coming of age drama terwijl ‘Black Cat, White Cat’ een doldwaas avontuur is en zichzelf nooit erg serieus neemt.
De oorspronkelijk uit Montenegro afkomstige Sasha (Sascha Kekez) woont in Keulen en wil zijn liefde voor het pianospelen verder ontwikkelen. Hij bereidt zich voor op de toelatingstest van het conservatorium. Hij volgt hiervoor lessen bij pianoleraar Gebhard op wie hij stiekem verliefd is, maar hij heeft geen idee hoe hij hem dit moet laten weten. Wanneer Gebhard zijn plannen om naar Wenen te vertrekken ontvouwt, stort Sasha’s wereld in. De nog altijd heersende machocultuur van de Balkan maakt het er niet makkelijker op voor de homoseksuele tiener en hij probeert zijn geaardheid dan ook angstvallig voor zijn familie te verbergen. De enige persoon die hij het durft te vertellen is zijn vriendin Jiao, die zich net als Sasha toelegt op een studie aan het conservatorium, maar laat zij nou net een oogje op Sasha hebben…
Het verhaal ontwikkelt zich steeds meer tot een drama die met een climax wil eindigen. Hoe je het ook wendt of keert, deze climax past niet goed bij het eerdere verloop van de film. Daarnaast wil de filmmaker niet alleen de coming of age van Sasha tonen, maar in mindere mate ook de situaties van de andere personages behandelen. Deze worden jammer genoeg niet voldoende uitgediept, zodat je je af kunt vragen of regisseur Dennis Todorovic zich hier niet aan heeft vertild. De belangrijkste gebeurtenissen in het leven van Sasha boeten hierdoor aan kracht in.
Wat in tegenstelling tot het drama wel altijd werkt, is de humor. Vooral de grappige scènes in ‘Sasha’ vallen namelijk op, waarbij Sasha’s oom Pero de kroon spant als klusser die de badkamer komt renoveren. Ook de scènes tussen Sasha en Jiao komen goed over, zij tonen het onvoorwaardelijk vertrouwen dat ze in elkaar hebben op een uitstekende wijze.
Eigenlijk worden alle afzonderlijke personages prima vertolkt door de acteurs maar de onderlinge cohesie ontbreekt. Zo is het karakter van Sasha’s moeder Stanka, die voor haar kinderen een glansrijke toekomst ziet en hierin bijna obsessief valt te noemen, erg moeilijk te rijmen met dat van vader Vlado die een compleet andere opvatting over het leven heeft. Hij maakt zich minder druk om de toekomst van Sasha, maar wanneer zijn zoon een ‘afwijkende’ seksuele voorkeur blijkt te hebben is het huis opeens te klein.
Dankzij het niet altijd goed uitgewerkte drama blijft de film steken op ‘mooi, maar net niet indrukwekkend genoeg’. Wel laat Todorovic op een uitstekende wijze de nog altijd veel voorkomende homofobe houding van de maatschappij zien.
Meinte van Egmond