Satul Sosetelor – Village of Socks (2006)

Regie: Ileana Stanculescu, Klaudia Begic | 78 minuten | documentaire

Sinds 2007 is Roemenië lid van de EU. Met dat vooruitzicht in het vizier werden er veel kleine en grote economische projecten in Roemenië ontwikkeld. In ons beeld is Roemenië vaak nog steeds een nogal armoedig land, van waaruit we een grote invasie goedkope arbeidskrachten verwachten. Maar er zijn ook West-Europeanen die juist naar Roemenië gaan om daar gebruik te maken van de economische mogelijkheden. Zo ook Harald Riese. Riese is vooral vanuit idealistische overwegingen gekomen, en dat is soms ook wel te merken. Zijn project (alle vrouwen in Viscri mobiliseren voor de fabricage en export van hun lokale product, de sokken) is ludiek, maar het verloopt ook nogal inefficiënt. Het maakt het project tot een vermakelijk onderwerp voor een documentaire. Alle elementen voor een interessante docu zitten er in: het thema is maatschappelijk relevant (de ontwikkeling van Roemenië), en de personages zijn echt en soms zelfs ‘larger than life’ waardoor je een soort real life soap zou mogen verwachten.

Helaas maakt ‘Satul Sosetelor’ die verwachting niet waar. Dat is vooral te wijten aan de gebrekkige regie. Dat het sokkenproject er is, en dat bijna alle vrouwen ermee bezig zijn, levert soms wel vermakelijke scènes op maar de docu geeft niet of nauwelijks informatie over het ontstaan van het project, over de personen achter de initiatiefnemers of over de wijze waarop het project werkt.

Zo nu en dan wordt er een of meer personen uitgelicht, om in de volgende scènes weer geheel verdwenen te zijn. Een vrouwtje dat oorspronkelijk uit Tsjechië komt, een grootmoeder en haar kleindochter die ervan droomt in het naburige grotere dorp serveerster te worden, een Duits echtpaar dat speciaal voor de sokken naar Viscri is gekomen: ze komen langs en verdwijnen weer, zonder enige richting of lijn in de documentaire aan te brengen.

Wat over blijft is een verzameling beelden en gesprekjes uit een Roemeens dorpje anno 2006. Een dorpje dat nog deels in het verleden leeft, maar dat zich bewust is van het de modernere wereld om haar heen. Hoe ze daarbij aansluiting kan vinden, wordt in de documentaire niet duidelijk gemaakt. Of die sokken hen veel verder zullen brengen, is nog maar de vraag…

Daniël Brandsema