Savaged (2013)

Regie: Michael S. Ojeda | 95 minuten | actie, drama, horror, thriller | Acteurs: Amanda Adrienne, Tom Ardavany, Ronnie Gene Blevins, Ernie Charles, Brionne Davis, Bobby Field, Ed Fletcher, Jason Gurvitz, Willow Hale, Dan Kiefer, Daniel Knight, John Charles Meyer, Rick Mora, Kyle Morris

De doofstomme Zoe is op weg naar de liefde van haar leven en moet daarbij de verlaten en langgerekte woestijn van New Mexico doorkruisen. Onderweg komt ze een moordlustige groep rednecks tegen die twee mannen op gruwelijke wijze om het leven brengen. Ze probeert één van de mannen te redden en sleept het lichaam in haar auto. De groep komt op haar af en Zoe wordt meegenomen, verkracht en na een mislukte ontsnappingspoging vermoord.

Een oude Apache probeert haar vervolgens weer tot leven te wekken, maar tijdens zijn ritueel wordt haar lichaam overgenomen door de geest van een oude Apache-strijder, die al het kwaad in Zoe naar boven haalt. Het enige wat haar nu nog rest is wraak. Zo wreed als de mannen tegen haar zijn geweest, zo meedogenloos is nu ook Zoe. Terwijl ze in het begin nog een lief en vooral onschuldig meisje was, is ze in één klap veranderd in een genadeloos monster. Vanaf dit moment krijgen we bijna niets anders te zien dan gruwelijke slachtpartijen met de meest barbaarse wapens, waaronder kettingzagen en bijlen.
Behalve een horrorfilm met een bovennatuurlijk en mystiek randje, doet regisseur Michael S. Ojeda ook een poging om van ‘Savaged’ een liefdesverhaal te maken. De vriend van Zoe doet er alles aan om zijn geliefde meisje terug te vinden, maar vanwege haar transformatie wil Zoe niets liever dan dat hij haar vergeet. Het is de eerste hoofdrol voor Amanda Adrienne die meteen al voor een grote uitdaging komt te staan. Zoe praat namelijk niet, maar haar ogen spreken des te meer. Verder dan dit gaan haar kwaliteiten helaas ook niet.

Ojeda, behalve de regisseur ook de DOP, kiest voor een opvallend esthetische cinematografie. Ondanks het zwartgallige verhaal, lijkt het filmisch gezien vooral om schoonheid te gaan. Hierin schuilt ook de enige meerwaarde aan de film. Het droge en eindeloze landschap in combinatie met het gebruik van natuurlijke belichtingen veel kleur, maakt van de film een visueel kloppend geheel. De verhaallijn blijft daarbij echter ondergeschikt en zijn vooral de verschrikkelijke martelscènes en wraakacties die de overhand nemen in deze ietwat buitensporige exploitatiefilm.

Redactie Cinemagazine