Saving Mr. Banks (2013)

Regie: John Lee Hancock | 125 minuten | biografie, komedie, drama, familie, geschiedenis, muziek | Acteurs: Emma Thompson, Tom Hanks, Colin Farrell, B.J Novak, Jason Schwartzman, Paul Giamatti, Rachel Griffiths, Bradley Whitford, Ruth Wilson, Kathy Baker, Dendrie Taylor, Michelle Arthur, Annie Rose Buckley

Al twintig jaar probeert Walt Disney de filmrechten te krijgen van het boek “Mary Poppins” van schrijfster P.L. Travers. De Britse Travers is echter bang dat Disney haar geliefde boek zal verpesten door er een musical van te maken. Wanneer ze echter in geldnood raakt en haar huis dreigt te verliezen stemt ze in om Disney te ontmoeten in Los Angeles. De vrolijke Walt en de onvriendelijke Pamela botsen als water en vuur.

Om in een film een verhaal te vertellen waarvan de uitkomst wereldwijd bekend is, blijft een risico. Zo is in ‘Saving Mr. Banks’ de belangrijkste vraag of de Disney film ‘Mary Poppins’ er ooit gaat komen. We weten allemaal dat de Mary Poppins film een gigantisch succes werd en dat de vliegende nanny wereldwijd een fenomeen werd. Wat weinig mensen echter weten is dat het ruim twintig jaar duurde voordat de film tot stand kwam. Travers wilde haar geliefde creatie niet uit handen geven aan de in haar ogen ordinaire Walt Disney. Waarom Travers zo’n speciale band heeft met de nanny wordt duidelijk gemaakt in flashbacks naar haar jeugd. We zien hoe de jonge Travers opgroeit in het ruige Australië. Haar vader (een prachtige rol van Colin Farell) is een liefdevolle man, die echter een drankprobleem heeft en banen aan de lopende band verliest. Hun band is ijzersterk maar een tragedie zorgt voor een trauma dat Travers haar hele leven meedraagt.

Een film over Disney die zelf door Disney is gemaakt lijkt gedoemd te zijn om geen enkele vorm van zelfspot te hebben. Door ‘Enchanted’ weten we echter dat Disney genoeg humor heeft om zichzelf in de maling te nemen. Zo ook in ‘Saving Mr. Banks’. In een hilarische scène waarin Travers voor het eerst in haar hotelkamer in Los Angeles komt die door Disney geboekt is, voert zelfspot de boventoon. De kamer is volgestouwd met Disneyknuffels, en dan hebben we het hier niet over kleine knuffels. Het topstuk is de gigantische Mickey Mouse die pontificaal op het bed is geplant. Thompsons komische timing komt goed tot zijn recht in deze scène en ze bouwt warempel nog een band op met de grote Mickey Mouse knuffel.

De film ziet er verder uit om door een ringetje te halen. De jaren 60 sets en kostuums zijn prachtig. Het enige minpunt van ‘Saving Mr. Banks’ is dat Travers door Disney soms in een hoek lijkt te worden gedrukt. “Geef ons de filmrechten want wij maken er pas echt iets moois van,” lijkt Disney te willen zeggen. Het auteurschap van Travers is op die momenten ondergeschikt aan de hebzucht van Disney. Hier wordt net iets te snel overheen gestapt door Walt Disney een verhaal uit zijn harde jeugd te laten vertellen aan Travers.

Dat Emma Thompson een briljante actrice is algemeen bekend. Maar in ‘Saving Mr. Banks’ overtreft ze zichzelf als de lastige P.L Travers. Thompson is in topvorm en maakt van een ontzettend onsympathiek karakter toch een vrouw om van te houden. Tom Hanks lijkt een makkelijke rol te hebben als de sympathieke Walt Disney. Fysiek lijkt hij er totaal niet op, maar Hanks brengt wel een vakkundige nuance aan in zijn rol. Want Disney is niet alleen een groot kind dat dromen uit laat komen, maar ook een gehaaide zakenman die pakt wat hij pakken kan. Een eigenschap die de acteur perfect weet over te brengen wanneer hij Travers niet uitnodigt voor de première van Mary Poppins. Het is een raadsel waarom Walt Disney nauwelijks wordt gespeeld in films, want hij is als karakter razend interessant. De hoofdrolspelers worden ondersteund door een uitstekende cast met Colin Farrell, Paul Giamatti en Michelle Arthur als uitschieters.

‘Saving Mr. Banks’ is een heerlijke film die wordt gedragen door topacteurs. De uitkomst is bekend maar de totstandkoming van de film ‘Mary Poppins’ blijkt een mooi verhaal op zich te zijn. Humor en ontroering liggen heel dicht bij elkaar en Emma Thompson speelt misschien wel de beste rol uit haar carrière.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 12 december 2013
DVD- en blu-ray-release: 14 mei 2014