Saving Santa (2013)

Regie: Leon Joosen, Aaron Seelman | 84 minuten | animatie, avontuur, komedie, familie, fantasie, musical | Originele stemmencast: Martin Freeman, Tim Curry, Ashley Tisdale, Joan Collins, Tim Conway, Noel Clarke, Holly Dorff, Pam Ferris, Nicholas Guest, Richard Steven Horvitz, David Zyler, David Cowgli, Holly Dorff, Moosie Drier, Jackie Gonneau, David Zyler

Een baantje op de Noordpool, in dienst van de Kerstman, dat klinkt natuurlijk aantrekkelijk. Maar net als in elk bedrijf zijn natuurlijk ook minder leuke klussen. Één van die taken is het scheppen van de poep van de rendieren. De hoofdpersoon uit ‘Saving Santa’, elf Bermard, is rendierenpoepschepper. Oh pardon, “manager van uitwerpselen” natuurlijk.

Aan ambitie geen gebrek bij Bernard, want hij hoopt ooit op te klimmen tot uitvinder. Bij bedrijf Santech mag hij wel eens zijn uitvindingen laten zien, maar dat loopt vaak uit op een catastrofe. Vorig jaar nog heeft hij ieders geheugen gewist met de geheugenwisser, bedoeld voor kinderen die per ongeluk de kerstman tegenkomen in hun huis. Dit jaar heeft hij het beter aangepakt. Hij weet zeker dat zijn uitvinding dit keer door de keuring komt. Maar door een foutje ontstaat er kortsluiting en het krachtveld dat normaal gesproken de hele Noordpool bedekt, zodat buitenstaanders de thuisbasis van de Kerstman niet weten te vinden, is tijdelijk uitgeschakeld. Het duurt maar even, maar dat is lang genoeg voor de slechterik in het verhaal.

Deze Neville Baddington is al jaren uit op het geheim van de Kerstman. Hoe kan het dat hij in één nacht en met slechts één zak alle cadeautjes rond kan brengen? Als hij daar achter komt en het steelt, zal zijn bedrijf, een pakjesbezorgdienst, de meest succesvolle van de wereld worden.

De Kerstman heeft Bernard nét verteld wat hem in staat stelt om Kerstman te zijn. Het is een tijdmachine. Wanneer Bernard zijn fout ontdekt, en tegenover Neville Baddington komt te staan, zit er maar één ding op. Hij moet teruggaan in de tijd om te voorkomen dat deze schurk op de Noordpool komt! Maar dat valt nog niet mee.

‘Saving Santa’ is een erg vermakelijke animatiefilm, met een leuk en bovendien cool uitgangspunt. Het tijdreisaspect wordt in de film tot het uiterste benut, wat herinneringen aan ‘Back to the Future’ opwerpt. Net als in die films komt Bernard regelmatig zichzelf tegen in het verleden, wat natuurlijk voor moeilijkheden zorgt. Hoewel de uitkomst nooit onzeker is, stoort die voorspelbaarheid (gebruikelijk in dit soort familiefilms) nergens. Er zitten vernuftige grappen in, die je niet ziet aankomen. Voor kleine kinderen kan het verhaal door het tijdreizen soms een beetje verwarrend zijn (“welke Bernard is dit nu?”), maar de algemene lijn van het verhaal blijft altijd duidelijk.

In de originele versie worden de stemmen ingesproken door onder andere Martin Freeman, Tim Curry, Tim Conway en Ashley Tishdale. Daarnaast worden de liedjes (natuurlijk zijn er liedjes) ook door hen gezongen, wat het een authentiek tintje geeft. De poppy songs zijn weliswaar niet al te memorabel, maar erg lang duren ze niet en ze stuwen het verhaal wel voort. Als het enigszins kan is het aan te raden om de originele versie te kijken, want de Nederlandse stemmencast is bij vlagen niet te verstaan.

De animatie is wat je mag verwachten van een film die rechtstreeks op DVD en blu-ray wordt uitgebracht en geen torenhoog budget kent. Geen topanimatie zoals van de grote spelers in de industrie, maar toch aantrekkelijk. De figuurtjes zijn innemend genoeg en de achtergronden zijn voldoende uitgewerkt. Vergelijk je deze film met moderne klassieker ‘Arthur Christmas’, is de zege natuurlijk voor die laatste, maar het amusante en sympathieke ‘Saving Santa’ heeft het hart op de juiste plek en verdient ook absoluut een publiek.

‘Saving Santa’ verschijnt woensdag 26 november 2014 op DVD en blu-ray (3D en 2D).