Saw VI (2009)

Regie: Kevin Greutert | 90 minuten | horror, thriller, misdaad | Acteurs: Tobin Bell, Costas Mandylor, Mark Rolston, Betsy Russell, Shawnee Smith, Peter Outerbridge, Samantha Lemole, Tanedra Howard, Marty Moreau, Shawn Ahmed, Janelle Hutchison, Gerry Mendicino, Caroline Cave, George Newbern, Shauna MacDonald, Devon Bostick, Darius McCrary, Shawn Mathieson, Melanie Scrofano, Karen Cliche, James Gilbert, Larissa Gomes, Dan Duran, James Van Patten, Jon Mack, François Sagat, Elle Downs, Tenika Davis, Karl Campbell, Ginger Busch, Jessie Rusu, Mpho Koaho, Chris Owens, Vickie Papavs, Catherine Rix, John Watson

Wie had er ooit gedacht dat iemand ooit nog behoefte zou hebben aan een zesde deel van de ‘Saw’ filmreeks? Blijkbaar is de fanbasis groot genoeg en konden de makers van ‘Saw VI’ weer lekker aan de slag. Om de zesde film te vieren bedachten ze zes nieuwe gruwelijke levenslessen voor de Jigsaw slachtoffers. Want ook al is Jigsaw himself – oftewel John Kramer – niet meer onder de levenden, er zijn altijd anderen die hem al dan niet gewillig in de voetsporen treden. Tijd dus om weer een blik aan de welbekende lichaamsdelen mangelende martelwerktuigen, longen uitschreeuwende zelfopofferende tests en onvermijdelijk bloederige ‘spelletjes’ open te trekken.

Ook al heb je de vorige vijf Saw delen niet gezien, in ‘Saw VI’ wordt door middel van flashbacks meer dan voldoende uitgelegd hoe-wie-wat-waarom, zodat de film op zich staat. Het maakt de film traag en voorspelbaar, want alles wordt tot in de puntje voorgekauwd. Het enige wat nog overblijft en de film enigszins leuk maakt, is de gore. De kijker krijgt waarvoor hij naar de ‘Saw’ films gaat: aan het lichaam bevestigde apparaten die zonder sleutel of andere tegenactie hersenen doorboren, armen en benen eraf blazen of lichamen pletten. En er is natuurlijk weer de bekende sleutel die in een lichaam is verstopt en er met een zaag uitgehaald moet worden, voordat de tijd om is… Wel aardig bedacht is de carrousel met mensen erop, niet wetende wanneer deze stopt om degene die voor een geweer eindigt af te knallen. En een originele – en voor de liefhebber een lekker smerige scène – heeft alles te maken met zoutzuur.

Eveneens leuk bedacht maar ook juist weer tenenkrommend fantasieloos, is dat de slachtoffers gestraft zouden moeten worden omdat ze leningen met woekerrentes verkopen (kredietcrisis) of ze als inhalige honden beschouwd worden omdat ze voor een grote verzekeringsmaatschappij werken (Obama’s gezondheidszorgprogramma). Oh ja, en de sensatiebeluste verslaggever natuurlijk, maar die is van alle tijden.

In de film is ook een rol weggelegd voor de winnares van de MTV Scream Queens wedstrijd Tanedra Howard, dat was immers de hoofdprijs. Ze opent de film en dat hakt er al meteen goed in. Ze overleeft ternauwernood , maar heeft ze haar lesje geleerd? Nieuwe ronde, nieuwe kansen, want ze mag in ‘Saw VII’ opnieuw haar schreeuwkunsten vertonen.

‘Saw VI’ is een beetje te vol gepropt met achtergrondverhalen, wat ten koste gaat van de actie. Niet de motivatie van alle personages hoeft uitgelegd te worden, helemaal niet in horrorfilms, maar daar is wel voor gekozen. Voor diegenen die alle andere delen ook gezien heeft worden alle verhaallijntjes aan elkaar geknoopt en dat is wel aardig. De cirkel(zaag) is rond…

Barbara Plasmans

Bioscooprelease: 31 december 2009