Scandalous: The Untold Story of the National Enquirer (2019)

Recensie Scandalous: The Untold Story of the National Enquirer CinemagazineRegie: Mark Landsman | 97 minuten | documentaire

Iemand die de naam Generoso Pope Jr. meekrijgt, moet haast wel een memorabele carrière maken. Dat geldt dus ook voor de Generoso Pope Jr. die in 1927 ergens aan de noordkust van de VS werd geboren. Deze Generoso besloot in 1952 het obscure krantje The National Enquirer te kopen. Het geld voor deze aankoop leende hij naar zeggen bij familievriend, maffiabaas en (echt waar) zijn Godfather Frank Costello. Met dit geld veranderde Pope het Amerikaanse medialandschap.

De documentaire ‘Scandalous: The Untold Story of the National Enquirer’, neemt de kijker mee in de geschiedenis van dit revolutionaire geschrift. We zien de eerste stappen, wanneer Pope’s fascinatie voor gruwelijke ongelukken leidt tot onvergetelijk gore foto’s op de voorpagina. Daarna gooit hij het over een andere boeg, wanneer hij ontdekt dat lezers en lezeressen vooral geïnteresseerd zijn in geluk en misère van celebrities. Want dat is wat Pope voor het eerst in Amerika gaat doen, het opdiepen en onderzoeken van de geheimen en schandalen van celebrities.

In ‘Scandalous’ vertellen oud-medewerkers over hun avonturen bij het periodiek. Hoe de bleue Amerikaanse medewerkers moesten wijken voor keiharde Britten uit de Engelse tabloidcultuur. Hoe moeilijk het was om een foto van de dode Elvis te nemen. Hoe de medewerkers de vreselijkste en meest beschadigende geheimen gebruikten om beroemdheden mee te chanteren. Hoe die gechanteerde beroemdheden er dan mee akkoord moesten gaan om week in week uit met een vrolijk gezicht in het The National Enquirer te verschijnen. Beroemdheden als Bill Cosby en Bob Hope.

De film bestaat uit pratende gezichten en beelden uit de tijd waarin dit alles speelt. Die beelden zijn vaak van het decoratieve soort. Vertelt een medewerker dat hij naar Hawaii mocht vliegen voor een scoop, dan zie je eerst een vliegtuig en vervolgens een hotel in Hawaii. Soms zie je de celebrities zelf, maar hun eigen verhaal horen we nooit.

‘Scandalous’ is voor een groot deel een grappige, leerzame en redelijk objectieve documentaire. Tot de laatste 15 minuten. Dan komt plots een politieke agenda naar boven, met Donald Trump in de hoofdrol. De toon verandert en de film wordt bloedserieus. Met het zwart maken van Trump is uiteraard niks mis, zeker niet wanneer dit speelt in campagnetijd. Maar toch is het zonde van een film die iets wil vertellen over een belangrijk hoofdstuk in de Amerikaanse mediageschiedenis.

Bioscooprelease: 11 juni 2020