School for Scoundrels (2006)

Regie: Todd Phillips |100 minuten | drama, komedie | Acteurs: Billy Bob Thornton, Jon Heder, Jacinda Barrett, Michael Clarke Duncan, Sarah Silverman, David Cross, Matt Walsh, Horatio Sanz, Todd Louiso, Jon Glaser, Paul Scheer, Ben Stiller, Luis Guzmán, Dan Fogler, DeRay Davis, Omar J. Dorsey, Marcella Lowery, Joanne Baron

‘School for Scoundrels’ had een aardige komedie kunnen zijn. Aan talent heeft het niet ontbroken: Jon Heder krijgt de kans om zijn innerlijke geek (zie ‘Napoleon Dynamite’) verder uit te buiten en Billy Bob Thornton in dit genre is eigenlijk altijd goed voor sarcastische grappen. Aangevuld met de in de VS populaire comédienne Sarah Silverman en de dreigende basstem van Michael Clarke Duncan had hier veel, veel meer in gezeten. Alleen Ben Stiller heeft een leuke (maar veel te kleine) bijrol als voormalige cursist van Dr. P. (Thornton).

Het is geen slechte film geworden, daar zorgt alleen de aanwezigheid van de acteurs al wel voor. Maar het is eigenlijk niks bijzonders. Een film die je onderuit gezakt op de bank kijkt als je niks anders te doen hebt en zodra die is afgelopen ook meteen weer vergeten bent. En dat is eigenlijk zonde. Zonde van al het creatieve talent voor de camera. Zonde dat het basismateriaal, de gelijknamige Britse satire uit 1960, een dergelijke lusteloze remake krijgt. Die film was weer gebaseerd op twee succesvolle boeken van Stephen Potter ‘One Upmanship’ en ‘Lifemanship’. En zowel de boeken als de originele film waren destijds populair. Op zich is het maken van een nieuwe versie geen gek idee: het uitgangspunt tenslotte, biedt genoeg aanknopingspunten om er echt iets leuks van te maken. Maar de film komt nergens echt goed uit de verf, neemt altijd de makkelijkste weg.

Is er dan niets te beleven? Jawel, er zijn een aantal grappen die wel werken, een paar momenten die de film doet opleven en waarbij het zowaar even leuk wordt. Helaas zijn dat maar korte flitsen en zakt ‘School for Scoundrels’ daarna weer terug in een gezapig ritme. De regisseur Todd Philips kan op zich wel aardige komedies afleveren, maar is nu niet bepaald een hoogvlieger. Van zijn ‘Starsky & Hutch’ en ‘Roadtrip’ staat niemand echt te trappelen. ‘Old School’ was beter dan die twee genoemde films, maar gemiste kansen loopt toch een beetje als een rode draad door zijn carrière. Stiller krijgt zoals gezegd handvol grappige momenten en van de bijrollen zijn Horatio Sanz en David Cross op dreef als cursisten van Dr. P.

Billy Bob Thornton krijgt nergens de ruimte om echt helemaal los te gaan met zijn sarcasme zoals in ‘Bad Santa’ en zijn rol Dr. P., de autoritaire man die de hoofdrolspeler tot wanhoop drijft, zoals hij die recentelijk vaker speelde (‘Mr. Woodcock’), is onvoldoende uitgewerkt om echt interessant te zijn. Heder laat zich als Roger gewillig voor schut zetten, maar is op veel momenten niet geloofwaardig genoeg om als kijker echt met hem mee te kunnen leven. Jacinda Barrett als Amanda hoeft alleen maar mooi te zijn en lief te doen tegen Heder, zonder echt te hoeven acteren. En zo werkt ‘School for Scoundrels’ zich naar een teleurstellende climax in een vliegtuig hoe, waar dan de “grote confrontatie” plaatsvindt. Eind goed, al goed voor Roger en Amanda. Fijn voor hen, jammer dat de kijker er niet meer aan gehad heeft.

Dat Kijkwijzer de film voor 6 jaar en ouder heeft geclassificeerd is trouwens bijzonder merkwaardig. De hoeveelheid vloeken en ver gaande grappen zouden zeker een hogere leeftijdsgrens rechtvaardigen.

Hans Geurts