Scoob! (2020)

Recensie Scoob! CinemagazineRegie: Tony Cervone | 93 minuten | animatie, avontuur | Nederlandse stemmencast: Huub Dikstaal, Jeske van de Staak, Roos van Erkel, Tara Hetharia, Pepijn van der Sman, Thijs Prein, Wiebe-Pier Cnossen, Alexander de Bruijn, Jop Joris, Jasthin Veldhuizen, Dewi Mentink | Originele stemmencast: Will Forte, Mark Wahlberg, Jason Isaacs, Gina Rodriguez, Zac Efron, Amanda Seyfried, Kiersey Clemons, Ken Jeong, Tracy Morgan, Frank Welker, Iain Armitage, Mckenna Grace, Pierce Gagnon, Ariana Greenblatt, Simon Cowell, Christina Hendricks, Henry Winkler, Harry Perry, John DiMaggio, Kevin Heffernan

De iconische tekenfilmserie ‘Scooby Doo’ krijgt een welkome reboot in ‘Scoob!’. De personages blijken nog altijd tijdloos en sympathiek, maar het eindproduct is een middelmatige film, waarin hoogte- en dieptepunten elkaar afwisselen in het tempo van Scoobs hongeraanvallen.

‘Scoob!’ begint sterk, met een heuse origine story. Altijd al willen weten hoe Shaggy en Scooby Doo elkaar vonden? En hoe Scooby Doo aan zijn naam komt? Het mysterie wordt in het eerste kwartier al opgelost. Ook hoe Shaggy’s vriendenkring ineens verdrievoudigd wordt krijgt een plausibele verklaring. Het is pas na de flashforward naar de tegenwoordige tijd dat het mis gaat. De bedoeling van de studio is namelijk dat er een Hanna-Barbera cinematic universe wordt gestart en ‘Scoob!’ is momenteel vaandeldrager. Er moeten dus veel personages geïntroduceerd worden, waardoor het verhaal moeiteloos chaotisch wordt.

In een diner bespreken Daphne, Velma en Fred samen met Shaggy en Scoob hun plannen om van Mystery, Inc. een professionele organisatie te maken. De eerstgenoemden hebben zelfs al een potentiële investeerder, niemand minder dan “American Idol” jurylid Simon Cowell (waarom nou juist hij op komt draven is een raadsel). Deze gladde praatjesmaker stelt de vrienden direct voor de keuze: Shaggy en Scoob hebben geen toegevoegde waarde voor het bedrijf, dus als ze even van hen afscheid willen nemen, dan staat niets een succesvolle toekomst meer in de weg. Zo gezegd, zo gedaan.

Leuk is dat natuurlijk niet, maar het wordt nog veel spannender voor Scoob en Shaggy als ze in een bowlinghal belaagd worden door robots van de slechterik Dick Dastardly (een Hanna-Barbera karakter die nu voor het eerst in een Scooby Doo-film opdraaft). Gelukkig worden ze net op tijd gered door Blue Falcon, Dee Dee Skyes en Dynomutt (eveneens uit de Hanna-Barbera-stal) en wordt Scooby vooral de hemel ingeprezen om zijn kwaliteiten. Iets wat een negatief effect heeft op Shaggy’s zelfvertrouwen, dat toch al een flinke deuk heeft gekregen.


De plot van het verhaal is niet veel anders dan in andere superhelden/animatiefilms, waarin de antagonist megalomane trekken vertoont en onze helden alles op alles moet zetten om de wereld van de ondergang te redden. Been there, done that, maar voor de doelgroep is dit natuurlijk geen onoverkomelijk probleem. Het is de onsamenhangendheid van het verhaal dat de jonge kijkers waarschijnlijk de das om zal doen. De overduidelijk voor volwassen erin gestopte grappen irriteren meer dan de Hanna-Barbera referenties, maar nog meer is het zo zonde dat de groep niet gewoon samen aan het werk gaat om een mysterie op te lossen. Velma, Daphne en Fred blijven zo erg onderbenut en hun personages voegen nauwelijks iets toe aan het verhaal. Vanuit commercieel oogpunt is te begrijpen waarom er voor deze insteek is gekozen, maar een beter, meeslepend, scenario had deze film echt kunnen redden.

Monica Meijer

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 8 juli 2020