Scooby-Doo (2002)

Regie: Raja Gosnell | 86 minuten | komedie, familie, avontuur, fantasie | Acteurs: Freddie Prinze Jr., Sarah Michelle Gellar, Matthew Lillard, Linda Cardellini, Rowan Atkinson, Isla Fisher, Miguel A. Núñez Jr., Steven Grives, Neil Fanning, Scott Innes, Mark McGrath

“Scooby dooby dooby doo, where are you? We got some work to do now…” Zo gaat de tune van de populaire Hanna-Barbera serie met in de hoofdrol de bangste en beroemdste tekenfilmhond van allemaal. Nou bang, met een Scooby snack is de Deense dog wel over te halen om enge dingen te gaan onderzoeken, want hij en beste vriend Shaggy zijn dol op eten. De serie werd van 1969 tot 1972 door Hanna-Barbera geproduceerd en vanaf 2002 worden nieuwe afleveringen gemaakt. Daardoor is Scooby-Doo sinds oktober 2004 de tekenfilm met de meeste afleveringen. De trailer voor ‘Scooby-Doo’ is heel geestig.

Eerder werden de namen van regisseurs Kevin Smith en later Mike Myers aan de verfilming van eerste ‘Scooby-Doo’ speelfilm verbonden. Maar het werd uiteindelijk toch Raja Gosnell van ‘Big Momma’s House’ (2000) en inmiddels ook ‘Scooby-Doo 2: Monsters Unleashed’ (2004). Wat betreft casting heeft hij het goed gedaan. Matthew Lillard is een geboren Shaggy, postuur en stem, alles klopt. Een rood geverfde Sarah Michelle Gellar (‘Buffy’) en een geblondeerde Freddie Prinze jr. spelen de goed verzorgde Daphne en Fred. In de serie ‘Buffy the Vampire Slayer’ (1997-2003) noemen Buffy en haar vrienden zich ook wel de Scooby Gang. Voor de film maakte Gellar tijd vrij in haar drukke ‘Buffy’ rooster. De film werd grotendeels opgenomen in Queensland, Australië. Lillard, Prinze jr. en Gellar hebben eerder samen gewerkt in films. Gellar en Prinze jr. zijn in het echt getrouwd. De in vergelijking onbekende actrice Linda Cardellini heeft haar “jinkies” onder de knie als speurneus Velma. Onze trouwe viervoeter Scoob is computer geanimeerd, stuntman Neil Fanning verzorgt zijn stem. De band Sugar Ray zit ook in de film en op de soundtrack.

De plot verschilt niet veel van de tekenfilms, alleen begint de film vrijwel meteen met het uit elkaar gaan van Mystery Inc. Een nieuw raadsel brengt hen echter weer bij elkaar op het mysterieuze Spooky Island van Mondavarious gespeeld door niemand minder dan Rowan ‘Mr. Bean’ Atkinson. Helaas zijn er veel scènes met Atkinson gesneuveld in de montagekamer. De decors op het pretpark-eiland zijn prachtig. Het is vaak duidelijk te zien dat Scooby een computer animatie is. Maar omdat het een luchtige film is waar niemand zichzelf te serieus neemt, stoort dit nauwelijks. De Scooby humor is ook duidelijk aanwezig gezien het schetengevecht van Shaggy en Scooby, lichaamsverwisselingen, superhamburgers, Scooby snacks, overenthousiaste Scrappy Doo, etc. Voor de fans is het een feest van herkenning. Alleen lijken de monsters op het eiland hier echt te zijn in plaats van mensen die zich voordoen als spook. De ontknoping/ontmaskering valt wel wat tegen.

‘Scooby-Doo’ is alleen echt vermakelijk voor de liefhebbers. Reikwijdte buiten deze groep heeft de film helaas niet, maar jonge en oude Scooby fans zullen zeker worden geamuseerd.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 20 juni 2002