Scouts Guide to the Zombie Apocalypse (2015)

Regie: Christopher Landon | 93 minuten | actie, komedie, horror | Acteurs: Tye Sheridan, Logan Miller, Joey Morgan, Sarah Dumont, David Koechner, Halston Sage, Cloris Leachman, Niki Koss, Hiram A Murray, Lukas Gage, Drew Droege, Patrick Schwarzenegger, Blake Anderson, Elle Evans, Matty Cardarople, Missy Martinez

‘Scouts Guide to the Zombie Apocalypse’ heette eerst ‘Scouts vs. Zombies’ en hoewel dat de lading eigenlijk ook prima dekt, past de lekker idioot klinkende titel inderdaad beter bij de inhoud. De zombies zijn er net, de scouts hebben al wat meer levenservaring. Wie heeft de langste adem? (Ja, zombies ademen ook, hoe maken ze anders die kreungeluiden?).

Tieners Ben (Tye Sheridan, ‘Mud’), Carter (Logan Miller) en Augie (Joey Morgan) zijn al scouts sinds hun zesde. Augie is nog altijd fanatiek, maar bij Ben en zeker bij Carter beginnen de hormonen op te spelen en dus wordt de keuze voor een campout of een geheim feestje waarbij de knapste (lees: meest sletterige) meisjes aanwezig zijn steeds moeilijker. Wanneer blijkt dat bij het geplande kampeeravontuur de altijd betrouwbare scout leider Rogers (David Koechner) niet op is komen dagen, voelen de jongens wel nattigheid, maar desondanks besluiten Ben en Carter hun voorgenomen plan – er als Augie slaapt vandoor gaan om naar een feestje te gaan – door te zetten. De stad is echter wel erg verlaten. Wat is er aan de hand?

Het trio blijkt zo ongeveer de laatste overlevenden te zijn van een zombie-aanval in hun stadje. Samen met de aantrekkelijke Denise (Sarah Dumont, ‘Don Jon’), cocktailserveerster in een stripclub/voormalig high school dropout, proberen ze zichzelf in leven te houden en ondertussen de locatie van het geheime feest te achterhalen. Een van de aanwezigen is namelijk Carters zus Kendall (Halston Sage, ‘Paper Towns’) en Ben heeft al tijden een oogje op haar.

‘Scouts Guide to the Zombie Apocalypse’ wisselt clichés af met originele vondsten. De groep scouts bestaat weliswaar uit de geijkte personages (Ben is een verlegen jongen die het eigenlijk iedereen naar het zin wil maken, Carter is de egoïstische klojo en Augie is de onpopulaire dikzak), maar hun onderlinge relatie is wel goed uitgewerkt en daardoor geloofwaardig. Dikke pluim voor de casting ook, want de acteurs hebben onderling geweldige chemie en hun komische timing is perfect. Voor veel kijkers zal dit snufje coming-of-age overigens niet gewenst zijn, maar het geeft de film net wat meer body.

Een grappige, want onverwachte, vondst is bijvoorbeeld de rol van Dolly Parton (verantwoordelijk voor een van de meest effectieve schrikmomenten in de film). Ook verfrissend in het zombiegenre is dat deze zombies echt afwijken van de gangbare levende doden. Een dronken zwerver is in zombievorm gewoon een dronken zwerfzombie en voor kattenliefhebbers is de film waarschijnlijk nachtmerrie-opwekkend. Bovenal neemt ‘Scouts Guide to the Zombie Apocalypse’ zichzelf nergens serieus en is het veelal dik over de top. Niet alle komisch bedoelde fragmenten raken doel (er is één specifiek ‘uitgerekt’ moment dat best gesneuveld had mogen worden), maar over het algemeen is deze horrorkomedie (wel voor 16+!) best te pruimen. Is veel gore, redelijk grove en platvloerse humor je ding? Dan is deze kruising tussen ‘American Pie’ en ‘Zombieland’ beslist goed voor anderhalf uur vermaak.

Bioscooprelease: 12 november 2015
DVD- en blu-ray-release: 16 maart 2016