Scrat: Spaced Out (2016)

Regie: Galen T. Chu, Mike Thurmeier | 15 minuten | animatie, korte film, komedie, familie, science fiction | Originele stemmencast: Chris Wedge, Karen Disher, Neil deGrasse Tyson

Het beste aan de ‘Ice Age’ films is het figuurtje Scrat. De hyperactieve sabeltandeekhoorn, die koste wat het kost zijn kostbare eikeltje wil beschermen, maar het ding continu kwijtraakt, werd begin deze eeuw als teaser voor de film ‘Ice Age’ (2002) bij het bioscooppubliek geïntroduceerd. Dat er héél veel manieren zijn om de eikel te verliezen en weer terug te vinden, blijkt uit het feit dat er al vijf ‘Ice Age’ films zijn, waarin Scrat zijn opwachting maakt. Alsof de makers eindelijk beseffen wat ze in handen hebben is net als in deel 4 Scrats rol in de opvolger, ‘Ice Age: Collision Course’ wat groter; hij is eigenlijk verantwoordelijk voor alle gebeurtenissen. ‘Scrat: Spaced Out’ is een op zichzelf staand filmpje, waarin Scrats avonturen in de ruimte verder uitgebreid worden.

‘Scrat: Spaced Out’ begint met de openingsscène van ‘Ice Age: Collision Course’ en bevat een aantal andere scènes uit de film. Er zitten echter ook veel nieuwe fragmenten in waarin Scrat – hoe kan het ook anders – verwoede pogingen doet om zijn eikel veilig te stellen en daarbij grootse rampen veroorzaakt in zijn omgeving en veel verder. Echt veel aandacht aan continuïteit is daarbij niet geschonken, het ene moment zit Scrat bijvoorbeeld nog aan de grond geplakt vanwege de opgevoerde zwaartekracht, het volgende moment holt hij weer achter zijn ‘precious’ aan. Goed voor een glimlach is het filmpje echter wel. Op een leuke manier zijn spelletjes als biljarten en flipperkasten in de short verweven en ook de geluidseffecten zijn best inventief. Maar 15 minuten Scrat is wellicht toch wat teveel van het goede, hoewel het weer beter te verteren is dan de oervervelende hoofdfilm…

‘Scrat: Spaced Out’ verschijnt woensdag 16 november 2016 op DVD en blu-ray (als extra op de DVD en blu-ray van ‘Ice Age: Collision Course’).