Scream 2 (1997)

Regie: Wes Craven | 120 minuten | horror, thriller | Acteurs: Neve Campbell, Courteney Cox, David Arquette, Sarah Michelle Gellar, Jamie Kennedy, Laurie Metcalf, Elise Neal, Jerry O’Connell, Timothy Olyphant, Jada Pinkett Smith, Liev Schreiber, Lewis Arquette, Duane Martin, Rebecca Gayheart, Portia de Rossi, Omar Epps, Tori Spelling

Halverwege de jaren negentig stond er ineens een nieuwe, succesvolle scenarioschrijver op in Hollywood. Kevin Williamson werd in een klap miljonair met ‘Scream’, de film die het horrorgenre nieuw leven inblies en door pers en publiek werd geprezen om zijn zelfrelativerend vermogen. Het was bovendien de eerste film waarin personages zaten die alle clichés van het genre kenden, wat voor een verfrissende komische noot zorgde. ‘Scream’ werd een onverwachte hit en bracht alleen al in de VS $ 100 miljoen in het laatje. Natuurlijk moest er een vervolg komen, iets waar in het eerste deel (‘These days, you’ve got to have a sequel’) al naar vooruit werd gewezen. Williamson pende naar verluidt in slechts drie weken tijd ‘Scream 2’ neer. Horrorveteraan Wes Craven nam opnieuw plaats op de regisseursstoel en ook de leden van de cast die het eerste deel overleefd hadden zegden hun medewerking toe. Een nieuwe hit was in de maak!

‘Scream 2’ begint op de premièreavond van ‘Stab’, een film gebaseerd op het gelijknamige boek van pulpjournaliste Gale Weathers (Courteney Cox) over de gebeurtenissen in Woodsboro, op de dag af twee jaar geleden. Als een jong stel (Jada Pinkett-Smith en Omar Epps) die avond in de bioscoop wordt afgeslacht, is duidelijk dat er opnieuw een moordenaar actief is, die de moorden van Woodsboro imiteert en het voorzien heeft op Sidney Prescott (Neve Campbell). Twee jaar lang leefde ze een rustig leven op Windsor College, waar ze toneel studeert en een nieuwe vriend (Jerry O’Connell) heeft gevonden. Randy (Jamie Kennedy), die net als Sidney de Woodsboro-moorden overleefde, studeert aan de plaatselijke filmacademie. Het verleden blijft hen echter achtervolgen, want al gauw worden steeds meer mensen in hun omgeving vermoord. Zullen ze de moordenaar opnieuw te slim afzijn?

Craven (‘A Nightmare on Elm Street’) en Williamson vormen opnieuw een prima tandem, die net als in de eerste ‘Scream’ het horrorgenre niet al te serieus nemen. En dat is nou net de kracht van de films. Het script zit opnieuw vol met talloze verwijzingen naar het horrorgenre (en zelfs naar ‘Top Gun’), dit keer gericht op de sequel. Traditiegetrouw, zoals filmnerd Randy opmerkt, zijn er in vervolgfilms altijd meer slachtoffers, die op nog bloederiger wijze aan hun einde komen. En dat is dan ook wat je kunt verwachten van ‘Scream 2’. ‘Sequels suck’, in welke andere vervolgfilm zouden de personages zó zelfrelativerend uit de hoek komen? Wie de eerste film ook gezien heeft (wat wel aan te raden is, maar niet per se noodzakelijk), zal ook talloze referenties tussen de films onderling ontdekken. Net als het eerste deel is ook nu weer de openingsscène de sterkste van allemaal. De toon is direct gezet. Ook de fragmenten uit ‘Stab’, waarvoor bekende acteurs als Tori Spelling, Luke Wilson en Heather Graham hun medewerking verleenden, tonen de zelfspot van de makers op uitstekende wijze. Helaas is het einde van ‘Scream 2’ minder sterk dan die van zijn voorganger; het komt allemaal behoorlijk potsierlijk en ongeloofwaardig over. Erg jammer want de rest van de film kan zich qua niveau zeker meten met ‘Scream’, zij het dat dit tweede deel minder verrassend uit de hoek komt omdat wie het eerste deel gezien heeft de trucjes allemaal inmiddels wel kent.

Zoals gezegd draven de sterren van het eerste deel opnieuw op. Neve Campbell heeft als Sidney al heel wat te verduren gehad en ook in deze film is dat niet anders. Ze speelt haar rol overtuigend en zet een realistisch personage neer waarmee je als kijker meeleeft. Courteney Cox kruipt opnieuw in de huid van Gale Weathers, de gehaaide verslaggever die nietsontziend te werk gaat voor een scoop of een controversieel interview. Ook Dewey Riley (David Arquette) is van de partij. Geen sheriff meer maar een manke bewakingsbeambte, die Sidney en Gale probeert te beschermen. David heeft helaas heel wat minder talent dan zijn zussen Patricia en Rosanna en komt altijd erg knullig over. Ook nu weer. Je vraagt je af wat Cox, die tijdens de opnamen door hem ten huwelijk is gevraagd, toch in hem ziet. Jamie Kennedy zorgt als Randy voor de komische noot. Bijrollen zijn er onder meer voor scream queen Sarah Michelle Gellar, Jerry O’Connell, Elise Neal, Laurie Metcalf, Timothy Olyphant, Liev Schreiber en Rebecca Gayheart.

‘Scream 2’ is minder verrassend dan zijn voorganger en heeft een ongeloofwaardig einde. Maar de film is zeker niet zo slecht als de meeste sequels. Dat heeft vooral te maken met het heerlijke script vol zelfspot en verwijzingen naar andere (horror-) films. Overigens trekt de ‘Scary Movie’-reeks, die weer een parodie op deze parodie is, deze zaken tot in het extreme door, waardoor die films allemaal erg flauw worden. ‘Scream 2’ is gelukkig geen flauwe komedie, maar een horrorfilm vol schrikmomenten. Het is prettig de bekende gezichten uit het eerste deel terug te zien, want zij zijn toch degenen die je als kijker houvast geven. ‘Scream 2’ doet nauwelijks onder voor ‘Scream’. Wie eerst de tweede film ziet en dan pas het origineel, zal deze misschien zelfs beter vinden. Neem ‘Scream 2’ als horrorfilm niet al te serieus, en je zult een zeer vermakelijk avondje griezelen beleven!

Bioscooprelease: 2 april 1998