Scream VI (2023)

Recensie Scream VI CinemagazineRegie: Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett | 123 minuten | horror | Acteurs: Melissa Barrera, Jasmin Savoy Brown, Tony Revolor, Josh Segarra, Mason Gooding, Jenna Ortega, Hayden Panettiere, Liana Liberato, Courteney Cox, Dermot Mulroney, Devyn Nekoda, Samara Weaving, Henry Czerny

Halverwege de jaren negentig lieten regisseur Wes Craven en scenarioschrijver Kevin Williamson met ‘Scream’ (1996) en de vervolgfilm ‘Scream 2′ (1997) een frisse wind waaien door horrorfilmland. Zij voerden nu eens geen weerloos of onnozel slachtvee op, maar filmstudenten die het slashergenre van binnen en van buiten kennen. Met een hele vette knipoog naar de conventies van de horrorfilm, lanceerden Craven en Williamson een even bloederige als hilarische parodie op het genre. Een frisse, aangename mix die aansloeg bij zowel het publiek als bij de pers, die zo’n film die zichzelf niet zo serieus neemt wel konden waarderen. Zoals de derde film in een trilogie wel vaker de minste van het stel is, zo bleek de koek met ‘Scream 3′ (2000) wel zo’n beetje op te zijn. Allicht werd het schrijfwerk van Williamson gemist, want het derde deel is van de hand van Ehren Kruger. Na elf jaar radiostilte kwamen Craven en Williamson in 2011 met een vierde film, ‘Scre4m’. Craven kon de eindeloze reeks remakes van (zijn eigen) klassiekers als ‘House of Wax’ (2005) en ‘The Hills Have Eyes’ (2006) naar verluidt niet meer aanzien en besloot zijn eigen paradepaardje weer van stal te halen. Ook Williamson sloot weer aan, wat het succes van dit vierde deel verklaart. Want de truc uit het eerste deel werkte nog steeds.

Craven overleed in 2015. Een grote klap voor Williamson, voor wie de horrorgrootmeester als een mentor was. Hij kon zich niet voorstellen een vijfde ‘Scream’-film te maken zonder Craven, dus toen hij gebeld werd met precies die vraag, zei hij in eerste instantie nee. ‘Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik aan Wes denk. Maar de studio bleef bellen en op een dag werd ik wakker en bedacht ik: wil ik echt dat deze film er komt zonder mijn betrokkenheid?’. Tegelijkertijd was het moment daar om het stokje over te dragen aan een jongere generatie filmmakers. Het schrijfwerk liet Williamson daarom over aan James Vanderbilt en Guy Busick; zijn eigen betrokkenheid bleef beperkt tot een rol als uitvoerend producent en vraagbaak. Het regiestokje werd overgenomen door Matthew Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett. Die combinatie van vers bloed en de ervaren Williamson als inspirator leverde met ‘Scream’ (2022) een verrassend succes op; een film die kon wedijveren met de eerste twee uit de franchise. Vertrouwde personages die de eerdere moordpartijen overleefd hadden, doken weer op en oorspronkelijke setting – het slaapstadje Woodsboro – vormde wederom het decor. Tegelijkertijd werd een nieuwe kern aan hoofdpersonen gepresenteerd die het stokje langzaam maar zeker overnemen. Een beproefde formule die een jaar later een nieuwe sequel – of ‘requel’ zoals de personages het zelf noemen – heeft opgeleverd: ‘Sream VI’ (2023).

Slimme zet van de makers is om de gebeurtenissen te verplaatsen van Woodsboro naar New York. In The Big Apple studeren Tara Carpenter (Jenna Ortega uit de successerie “Wednesday”) en haar vrienden Chad (Mason Gooding) en Mindy (Jasmin Savoy Brown) Filmwetenschappen aan de Blackmore University. De beruchte gemaskerde killer Ghostface blijkt haar echter achterna gereisd, want het duurt niet lang of de eerste bloederige moord wordt gepleegd. Reden voor Tara’s bezorgde oudere zus Samantha (Melissa Barrera) om naar New York te komen om haar zusje te beschermen. Oude bekenden komen voorbij – degenen die het overleefd hebben – al schittert Neve Campbell, de oorspronkelijke scream queen uit de reeks, door afwezigheid. Campbell zou zich ‘ondergewaardeerd’ voelen en sloeg de rol af. ‘Als ik een man was geweest had ik veel meer betaald gekregen’. De nieuwe hoofdrolspeelsters Ortega en Barrera doen gelukkig niet onder voor Campbell. Waar Tara in de vijfde film vooral in een ziekenhuisbed lag, krijgt ze hier volop de ruimte om te stralen. Ze geniet zichtbaar van de rol, waarbij ze zelfs oudgediende Gale Weathers (Courtney Cox, die wél opnieuw wilde opdraven) in het gezicht mocht meppen. Doet dat je denken aan de eerste film, waarin Campbells personage Sidney de journaliste een klap uitdeelt? Het is niet de enige parallel met de eerste en tweede ‘scream’-films. Veel personages zijn nabestaanden van karakters uit de eerdere films en niet eerder werden de killers uit de eerdere delen zo op een voetstuk gezet.

We gaan natuurlijk niet teveel verklappen over de plot, maar wat we wel kunnen zeggen is dat in ‘Scream VI’ de moorden inventiever, bloederiger en goorder zijn dan we eerder gezien hebben. New York is een fijn, nieuw decor waarin Ghostface volop ruimte krijgt om zijn jacht- en slachtpartijen uit te voeren. Één van de hoogtepunten – naast de traditiegetrouw heftige en bloederige openingsscène – is een beklemmende scène in de New Yorkse subway. Ga er maar aanstaan: het is Halloween, een meedogenloze killer heeft het op je gemunt en je kunt geen kant op in een propvolle metro. De talloze subtiele en minder subtiele referenties aan horrorklassiekers en eerdere films uit de ‘Scream’-reeks zijn weer genieten geblazen voor de liefhebber en Mindy – niet voor niets een nichtje van Randy Meeks – mag in een smakelijke monoloog de conventies van het genre nog even haarfijn uiteenzetten. ‘Scream’ had zich met de vijfde film al opnieuw uitgevonden en doet er met deze zesde film nog maar eens een schepje bovenop. De formule is klaarblijkelijk nog lang niet uitgewerkt!

Bioscooprelease: 9 maart 2023