Screamboat (2025)
Regie: Steven LaMorte | 102 minuten | komedie, horror | Acteurs: Tyler Posey, David Howard Thornton, Jesse Kove, Jared Johnston, Sarah Kopkin, Kailey Hyman, Brian Quinn, Charles Edwin Powell, Ken Maharaj, Jesse Posey, Joe DeRosa, Brian Scolaro, Amy Schumacher, Tommy Bechtold, Jayme Woj, Michael Leavy, Allison Pittel, Poonam Basu, Jason Lockhart, Jarlath Conroy, Steven Della Salla, Savannah Whitten, Anthony E. Williams, Stephanie Bates, Rachel Victoria Moore, Jarod Lindsey, Gilbrando Acevedo, Rumi C. Jean-Louis, Allyson Sereboff, Buzz Roddy, Julia Schroeder, Corey Militzok, Michael Defilippis, Peter Romano, Tammi Cubilette, Cassandra Ruiz, Allie Seibold, Lauren Kay Levy, Alexandra Acosta
Op 1 januari 2024 verloor ‘Steamboat Willie’ officieel zijn auteursrechtelijke zwembandjes en plonsde het publieke domein in. Amper een dag later werd ‘Screamboat’ aangekondigd: een bloederige horrorbewerking van Disneys brave zwart-witte muisavontuur uit 1928. Na Winnie the Pooh (‘Winnie the Pooh: Blood and Honey’) en Peter Pan (‘Peter Pan’s Neverland Nightmare’) is nu ook Mickey aan de beurt voor een flinke portie creatieve marteling.
Het is 2024. Twee monteurs zijn aan het werk op een pont die mensen vervoert van Manhattan naar Staten Island. Ze herkennen dat ze aan het werk zijn op de boot uit het bekende verhaal van ‘Steamboat Willie’. Een van de monteurs besluit dat het stelen van een relikwie hem wel eens rijk zou kunnen maken en hij demonteert een plakkaat van een klep. Terwijl hij dat met grof geweld doet, gaat de klep open en ontsnapt een muis die inmiddels al zo’n 95 jaar gevangen heeft gezeten op deze boot. Deze terrormuis is erop uit om het leven van de mensen aan boord tot een hel te maken.
Dit soort film moet je beoordelen op zijn eigen merites. ‘Screamboat’ is er niet om prijzen te winnen of zelfs positieve recensies te oogsten. Regisseur Steven LaMorte zal echt niet in de veronderstelling verkeren dat hij een meesterwerk heeft afgeleverd. Als de kijker maar vermaakt wordt. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat LaMorte daarin redelijk geslaagd is.
De slachtoffers vallen bij bosjes, en dan niet bepaald op subtiele wijze. Of het nu een vorkheftruck is die in twee schedels wordt geplant of een propeller die iemands hoofd er met chirurgische precisie afsnijdt, het is allemaal heerlijk grotesk. Dit is het moment waarop ‘Screamboat’ helemaal losgaat, precies zoals je dat zou willen.
De film is ook verrassend grappig. De personages zijn compleet over the top en dat brengt geregeld een lach met zich mee. LaMorte laat bovendien geen kans onbenut om zijn middelvinger richting Disney op te steken. Zo is er een groep meiden aan boord die zich helemaal heeft uitgedost voor een feestje, stuk voor stuk als Disneyprinses. Althans, de legale variant, met namen als Cindi en Bella en hun outfits lijken nét iets te veel op wat je op een Disneypark tegen het lijf zou lopen, alleen dan een AliExpress-versie daarvan. Het is op het randje, maar precies dat randje waar ‘Screamboat’ zich thuis voelt: brutaal, schaamteloos en met een grote grijns op het gezicht.
Allison Pittel en Jesse Posey, die de twee hoofdrollen vertolken, zijn zo slecht nog niet. Ze slagen erin hun personages net genoeg menselijkheid mee te geven om de film niet volledig te laten ontsporen. Veel van de figuranten en kleinere personages lijken vooral op de set te staan omdat er aan het eind van de dag een broodje kaas en een dagvergoeding op ze wacht. Ze bewegen zich door de scènes alsof ze op weg zijn naar de kassa van de supermarkt in plaats van midden in een thriller, en stralen de energie uit van mensen die hun tekst pas vijf minuten eerder van een servet hebben geleerd.
‘Screamboat’ is geen verfijnde satire, geen technisch wonder en al helemaal geen ode aan animatiegeschiedenis, maar dat pretendeert het ook niet te zijn. Het is pulp met een knipoog, een film die even snel is opgenomen als bekeken, en die net genoeg zelfspot heeft om ermee weg te komen. Wie met een biertje in de hand en de verwachtingen op standje ‘laag’ instapt, krijgt precies wat beloofd is: een uitzinnige, bloederige achtbaanrit met een moordlustige muis aan het stuur. Niet heel goed, wel geestig.
Jelco Leijs
Waardering: 3
Bioscooprelease: 1 mei 2025