Sea Shadow (2020)

Recensie Sea Shadow CinemagazineRegie: Vincent Bal | 10 minuten | korte film, fantasie | Acteurs: Pepijn van der Sman, Guy Clemens, Britte Lagcher, Linde van der Storm | Originele stemmencast: Dimitri Leue

De onbegrensde fantasie van Vincent Bal (illustrator en filmmaker) komt goed tot uiting in de NTR! Kort ‘Sea Shadow’ (2020). De regisseur is vooral bekend van filmhit ‘Minoes’ (2001), maar ook ‘Nono, het zigzag kind’ uit 2012 is de moeite waard. Al een aantal jaren verkoopt de Belgische kunstenaar zijn ‘Shadowology’ ontwerpen via Etsy. Voor wie nieuwsgierig is wat deze kunstvorm inhoudt is ‘Sea Shadow’ een perfecte inleiding.

‘Sea Shadow’ gaat over de negenjarige Max. Wanneer zijn moeder en zijn zusje naar het strand gaan, baalt hij dat hij niet mee mag. De reden voor zijn ‘huisarrest’ is dat hij binnenkort een spreekbeurt moet houden. Hij weet nog niet eens wáár die over moet gaan, laat staan dat hij al iets geschreven heeft. De vader van Max moet ook aan het werk, maar dat de appel niet ver van de boom valt, zie je wanneer zowel vader als zoon zich makkelijk laat afleiden. Max’ vader is echter zijn jeugdige fantasie kwijt, want hij kijkt zonder nadenken op zijn mobiele telefoon. Dat Max nog wel barst van de verbeeldingskracht, merken we snel genoeg.

Er ligt een oplaadstekker bij Max op tafel, die een grappige schaduw werpt op zijn papier. Max tekent er een poppetje in en tot zijn verbazing komt dit poppetje tot leven. Aanvankelijk probeert Max dit geheim te houden, maar wanneer zijn vader doorheeft dat er iets bijzonders aan de hand is, proberen ze met zijn tweeën het mannetje naar zijn doel te brengen: de blauwe zee aan de andere kant van de kamer – door het zonlicht werpt een vaas een bijzondere schaduw op de muur.

’Sea Shadow’ zou wel eens autobiografisch kunnen zijn. De vindingrijkheid van Vincent Bal is eindeloos; gewone objecten krijgen door hun schaduw ineens een andere functie. Dat de acteurs dan af en toe iets geforceerd overkomen neem je daarbij dan voor lief. Leuk en creatief filmpje.

Bioscooppremière: 9 december 2020 (éénmalig in Pathé)
TV-première: 11 december 2020 (NPO3)