Seal Team (2021)

Recensie Seal Team CinemagazineRegie: Greig Cameron, Kane Croudace | 98 minuten | animatie, komedie | Nederlandse stemmencast: Juliann Ubbergen, Huub Dikstaal, Florus van Rooijen, Marlies Somers, Jürgen Theuns | Originele stemmencast: J.K. Simmons, Dolph Lundgren, Sharlto Copley, Bumper Robinson, Jessie T. Usher, Julian Alexander Smith, Patrick Warburton, Rick Zieff, Richard Steven Horvitz, Vivienne Rutherford, Kristen Schaal

Met invloeden van Liechtensteins Pop Art, Japanse anime, telenovelas en stop motion, is ‘Seal Team’ een unieke animatiefilm om te zien. Het is een film die zich half op land en half in de zee afspeelt met dezelfde animatietechnieken als onder andere ‘The Lego Movie’ (Christopher Miller en Phil Lord, 2014) en ‘Spider-Man: Into the Spider-Verse’ (Bob Persichetti, Peter Ramsey en Rodney Rotham, 2018). Het verhaal is een simpel zeehonden-tegen-haaien-conflict, waarin de haaien de bloeddorstige slechteriken zijn. Quin (Jessei Usher) is een zeehond die graag zijn kolonie een handje (flipper) helpt om aan meer voedsel te komen. Maar wanneer hij zijn beste vriend, Benji, verliest aan de haai Grimes (Matthew Rsys), is hij vastbesloten om een Seal Team op te starten om zo alle zeehonden te beschermen tegen de haaien. Hij vindt een groep welwillende zeehonden die samen met hem bij Claggart (J.K. Simmons), een oude strijder, in training gaan.

De titel ‘Seal Team’ verwijst naar een groep in de Amerikaanse Marine waarvan een SEAL (afkorting voor SEa, Air, Land) deel uitmaakt. De film heeft slim deze referentie gecombineerd met de zeehond, wat in het Engels seal betekent. Wat de film dus doet, is vooral een verhaal tonen die de marine promoot en daarbij ook veel wapens laat zien. Maar tegelijkertijd is de film ook een satire, want referenties uiten zich in haarstijlclichés en wapens die humoristisch zijn omgebouwd naar zeehondvriendelijk gebruik.

De humor van de film komt met pieken en dalen, maar zit vooral in goed uitgewerkte karakters. Met name het karakter van Geraldo, die zeer komisch van overdramatiseren een kunst maakt. De stem van Patrick Warburton, die onder andere bekend is van ‘Keizer Kusco’ (Mark Dindal, 2000), past goed bij dit karakter. Ook in andere elementen van de film is er sprake van overdramatisering. Dit zit hem vooral in het vele gebruik van slow motions. Daarnaast bevat de film enkele komische referenties naar klassieke haaienfilms en films die zich afspelen op zee, waardoor ook de volwassen kijker erbij wordt betrokken.

Voor een jong publiek kunnen de haaien in de film misschien wat eng overkomen. Maar op de cruciale momenten houdt de film voldoende afstand tussen de camera en de haai, waardoor de dreiging nooit te dichtbij komt. Ook werkt humor, zoals slapstick komedie, als een verlichting voor deze spannende scènes. Er zou echter nog wel wat extra aandacht gegeven kunnen worden aan emoties van verlies wat een moeilijk onderwerp voor kinderen kan zijn. Daardoor is de plot net iets te zwak om de volledige aandacht vast te kunnen houden. Vooral in het begin is de film nog zoekende naar een goedlopende rode draad. In de tweede helft van de film wordt deze echter beter opgepakt.

‘Seal Team’ is niet een hoogstaande animatiefilm en dat ligt vooral aan de plot. Maar de animatie is desondanks zeer mooi uitgevoerd en de film laat toch zeker verrassende elementen zien. Hoewel het in het begin nog niet gelijk duidelijk is waar het verhaal naartoe gaat, ontwikkelt de film zich toch naar een spannende climax. De animatie gecombineerd met de humor is wat de aandacht vast blijft houden en daardoor is het uiteindelijk een prima vermakelijke film.

Sanne Brands

Bioscooprelease: 13 oktober 2021
DVD-release: 2 maart 2022