Season of the Witch (2011)

Regie: Dominic Sena | 98 minuten | drama, horror, thriller, avontuur, fantasie | Acteurs: Nicolas Cage, Ron Perlman, Stephen Graham, Christopher Lee, Robert Sheehan, Ulrich Thomsen, Stephen Campbell Moore, Claire Foy, Matt Devere, Juliet Reeves, Rebekah Kennedy, Gracie Whitton, Heather Bloom, Ada Michelle Loridans, Jensen Freeman

Iedereen heeft wel eens een dag waarin alles stroef lijkt te verlopen, de tijd voorbij kruipt en de klok je grootste vijand is. Gelukkig ben je zo’n baaldag na afloop weer snel vergeten. Sommige dingen moet je naast je neerleggen en snel achter je laten. ‘Season of the Witch’ is de filmvariant van zo’n dag waarin alles mis lijkt te gaan. Zo’n vermoeiende en afstompende ervaring wil je niet meemaken.

‘Season of the Witch’ draait om twee ridders (vertolkt door Cage en Perlman). Het duo krijgt de opdracht om een heks op te pikken en haar naar haar beul te brengen. Uiteraard mondt deze ogenschijnlijk simpele missie uit in een (ahum) episch avontuur.

Dit is zo’n film die je na afloop cynisch verlaat. Dat je moet betalen voor zo’n flauw, clichématig prul doet pijn (ook in de portemonnee). Eigenlijk is het bijna bewonderenswaardig dat deze productie zo ontiegelijk saai is. Ga maar na: de setting is bestaat uit Middeleeuws Europa. Een tijdperk waar zo veel gebeurde dat je er een complete franchise om heen kunt bouwen. De Kruistochten (religieuze onrust), de pest (een ramp van gigantische proporties), ridders, heksen en een klassenmaatschappij: genoeg ingrediënten voor honderden films. ‘Season of the Witch’ propt al deze elementen in één film en slaagt er desondanks niet in om ook maar een kwartier interessant te zijn.

De dialogen zijn krukkig, de personages plat en de special effects ogen pixelachtig. Alles is zo’n typisch geval van net niet. Het meest kwalijke is dat de cast er zo levenloos bij loopt. Nicolas Cage (begint deze beste man door zijn rare pruikjes en dito baardgroei niet steeds meer op Nickelback zanger Chad Kroeger te lijken?) sjokt zich verloren door de film heen en lijkt een abonnement op Prozac te hebben. Waar is de tijd gebleven waarin Cage synoniem stond voor kwaliteit? Na zijn fantastische rol in ‘Leaving Las Vegas’ is het bergafwaarts gegaan met de beste man, maar de laatste tijd leek hij juist weer op te bloeien. Zijn rol als ‘Big Daddy’ in ‘Kick-Ass’ was erg vet en ook zijn vertolking in ‘Bad Lieutenant Port Of Call: New Orleans’ was uitstekend. Helaas doet hij die creatieve oprisping teniet door dit soort werk.

De altijd betrouwbare Ron ‘Hellboy’ Perlman is degelijk als altijd. Tof dat deze acteur weer eens zonder masker of ladingen schmink te zien en in een heldenrol. Jammer dat de man geen betere film heeft gekozen. Perlman wordt te weinig gebruikt. Dit is een verspilling van talent. De doodserieuze manier van vertellen is een doodzonde voor de platte fantasy horrorpulp. ‘Season of the Witch’ is nergens serieus te nemen, maar helaas doen de makers dat wel. De plechtig opgedreunde teksten, quasisfeervolle stiltes en veelbetekenende blikken maken het bekijken van dit gedrocht (want dat is het) er niet beter op.

Niet zo lang voor de release van deze film was in het nieuws dat Cage een hoge schuld had. Dat is (hopelijk) de enige verklaring voor zijn deelname aan dit povere werkje. Snel vergeten deze vervelende dag.

Waardering: 1

Bioscooprelease: 10 februari 2011