Second Act (2018)

Second ActRegie: Peter Segal | 104 minuten | romantiek, komedie | Acteurs: Jennifer Lopez, Vanessa Hudgens, Leah Remini, Treat Williams, Milo Ventimiglia, Annaleigh Ashford, Charlyne Yi, Alan Aisenberg, Freddie Stroma, Dave Foley, Larry Miller, Dierdre Friel, Lacretta, Dan Bucatinsky, Dalton Harrod

Leven in een wereld waarin praktijkervaring gelijkwaardig is aan diploma’s… dat is wat Maya (Jennifer Lopez) wenst voor haar verjaardag, net nadat ze eerder die dag een flinke promotie door haar neus geboord ziet. Maya werkt al vijftien jaar voor een lokale supermarkt in New York en mede door haar ideeën is dit filiaal vele malen winstgevender dan de concurrentie. Maar omdat ze geen enkel diploma op zak heeft, gaat de functie van filiaalmanager, die ze ongetwijfeld met gemak aan zou kunnen, naar een jongere man, die wél over de nodige papieren beschikt.

Wanneer Maya hierover haar beklag doet bij haar beste vriendin Joan (Leah Remini), hoort diens zoon Dill over zijn “tantes” gewenste carrièrepad, en – whizzkid als hij is – besluit hij Maya’s professionele leven een oppepper te geven (lees: hij geeft haar een geheel nieuwe online identiteit). Dit heeft als gevolg dat Maya wordt uitgenodigd voor een gesprek bij Franklin & Clarke, voor een topfunctie als sales consultant. Ze wordt binnen no time aangenomen – hoewel het slechts met één van haar gesprekspartners – baas Anderson Clarke (Treat Williams) klikt. De andere, Zoe (Vanessa Hudgens) is niet onder de indruk van Maya’s ideeën, maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat de kritiek van Maya vooral op haar productlijn gericht is…

Natuurlijk wordt Maya aangenomen – niet nadat ze boos is geworden op Dills initiatief om haar cv veel interessanter te maken dan het in werkelijkheid is. En zo begint haar gejongleer om haar twee werelden gescheiden te houden, en, wat belangrijker is, haar verwachte kwaliteiten in te zetten voor de cosmetica-multinational.

Uniek is ‘Second Act’ geenszins. Liegen over je opleiding en opgedane werkervaring is al vaker een onderwerp van een komedie en in die zin springt deze film van Peter Segal er ook niet bovenuit. Ook de tweede (over een gedwongen keuze die Maya op jonge leeftijd moest maken) en derde (haar relatie met sportcoach Trey) verhaallijn zijn niet bepaald origineel. Vooral die tweede voelt onnatuurlijk en gekunsteld en neemt dan ook nog eens een groot deel van de speelduur in beslag. Ondanks die voorspelbaarheid is ‘Second Act’ nog best aan te zien. De vriendschap tussen Lopez en Remini is overtuigend, niet zo gek, want in het echt zijn de twee actrices ook dik bevriend. De film is strak geproduceerd, heeft een prettig tempo en laat mooie plaatjes van New York zien. Jennifer Lopez doet hier eenvoudigweg wat ze goed kan en daar is nog altijd een markt voor. In de film wordt verteld dat consumenten door de overdaad aan cosmeticaproducten moeite hebben met kiezen en graag willen dat fabrikanten hun keuze vergemakkelijken. Dat is precies wat de makers van ‘Second Act’ hebben gedaan: liefhebbers van typische Jennifer Lopez-films krijgen exact wat ze verwachten. Daar hoef je geen keuzestress van te krijgen.

Bioscooprelease: 20 december 2018
DVD- en blu-ray-release: 14 mei 2019