Secondhand Lions (2003)

Regie: Tim McClanlies | 100 minuten | drama, komedie, familie, avontuur | Acteurs: Michael Caine, Robert Duvall, Haley Joel Osment, Kyra Sedgwick, Nicky Katt, Josh Lucas, Michael O’Neill, Deirdre O’Connell, Eric Balfour, Christian Kane, Kevin Haberer, Emmanuelle Vaugier, Adam Ozturk, Jennifer Stone, Michael Musso

Deze familiefilm speelt zich af in de jaren 60. Hub en Garth Mccaan leiden nu een rustig leven op hun range totdat hun nichtje Mae op de stoep staat, om haar zoontje Walter bij hun af zetten voor de zomervakantie. Ze geeft Walter de opdracht op te letten waar zij het geld hebben liggen. Ze vertelt haar zoon dat ze naar een cursus gaat, maar in werkelijkheid gaat ze naar Las Vegas.

Walter weet in eerste instantie niet wat hij kan doen bij zijn twee oud-ooms, ze hebben geen telefoon en geen televisie. Ook Hub en Garth weten niet wat zij met een kind moeten. Elke dag weer zitten ze op hun veranda, met hun geweren op schoot tot er weer een verkoper komt die het op hun geld voorzien hebben. Zelfs hebzuchtige familieleden hebben het op hun fortuin gemunt, de familie besluit om een tijdje te blijven logeren maar stellen het verblijf van Walter totaal niet op prijs. Hub en Garth willen de familie zo snel mogelijk weg hebben en samen met Walter lukt het ze ook. Walter mag verblijven op het zolderkamertje, hij vindt hier een kist met daarin een hele oude foto van een jonge vrouw. Hij vraagt aan Garth over hun verleden. Hij begint te vertellen over de avonturen die zij meegemaakt hebben in Noord-Afrika, hoe ze in het Franse legioen terecht waren gekomen en hoe Hub de vrouw van zijn dromen ontmoette. Het maakt Walter niet uit of de verhalen waar zijn of niet. Zolang hij erin kan geloven en ervan leert.

De schrijver en regisseur van de film is Tim McCanlies. Hij heeft hiervoor de animatiefilm The Iron Giant gemaakt waarvoor hij veel positieve kritieken had ontvangen. Voor het verhaal van ‘Secondhand Lions’ heeft hij veel dingen gebruikt vanuit zijn eigen verleden. In de zomervakanties bracht ook hij veel tijd door met zijn ooms. De personages Hub en Garth zijn ook daar uit voortgekomen.

De film ziet er goed uit, de range is een mooie omgeving en biedt veel mogelijkheden waarin het verhaal zich kan ontwikkelen. In de opening zien we Hub en Garth die al vliegend acrobatische toeren uithalen met een zelf in elkaar gezette vliegtuig. Ze zetten meteen de toon neer voor hun personages. Het zijn verbitterde mannen die al veel hebben meegemaakt en zich voor de rest van hun leven gesetteld hebben in hun huis, maar nog vol levenslust zitten. Het acteerwerk is prima, Duvall en Caine spelen hun rollen goed en zonder al te veel moeite te hoeven doen. Natuurtalent Osment weet zich best wel staande te houden tussen deze twee topacteurs, als de verlegen Walter.

Voor Hub, Garth en Walter word het een leerzame zomer. Garth en Hub hebben moeite met het ouder worden. Vooral Hub heeft er last van, hij heeft veel energie maar voelt zich volkomen nutteloos. Door het gezelschap van Walter komt daar langzaam aan verandering in. Walter overtuigt ze om hun geld uit te geven. Een nieuwe groentetuin, een leeuw en zelfs een vliegtuig zijn aankopen waar ze hun handen vol aan hebben.

Voor Walter is dit een zomer waarin hij leert van de verhalen van zijn ooms. Met zijn fantasie komen de verhalen aan de hand van flashbacks tot leven. Anders dan de gewoonlijke leugens die hij van zijn moeder krijgt, merkt Walter dat zijn ooms totaal anders zijn en het goed met hem voor hebben. Ze raken, hoe voorspelbaar ook, steeds gehechter aan elkaar.

‘Secondhand Lions’ is een vrolijke rustige familiefilm. De thema’s over vriendschap, eer, moed en ouder worden zijn waardevolle levenslessen voor de drie hoofdpersonages. Het is een familiefilm, alhoewel er in de flashbackscènes aardig wat slachtoffers vallen. De film biedt niet veel nieuws maar met name door de personages Hub en Garth wordt de film niet saai.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 13 november 2003