Secret Agent (1936)

Regie: Alfred Hitchcock | 82 minuten | actie, drama, thriller, komedie, romantiek, misdaad | Acteurs: John Gielgud, Peter Lorre, Madeleine Carroll, Robert Young, Percy Marmont, Florence Kahn, Charles Carson, Lilli Palmer, Sebastian Cabot, Tom Helmore, Andreas Malandrinos, Miles Malleson, Howard Marion-Crawford, René Ray, Michael Redgrave, Michael Rennie, Michel Saint-Denis

‘Secret Agent’ is een vermakelijke Hitchcockfilm met veel aanwezig talent en vele registers die bespeeld worden. Het is een dynamische film met veel wisselingen van locaties en toon, in de lijn van films als ‘The Man Who Knew Too Much’ en ‘North by Northwest’. Dit soort films kijkt meestal wel goed weg – zoals ook hier het geval is – maar helaas komen niet alle elementen hier even goed samen. Het zorgt er geenszins voor dat de film ernstig tekort schiet, maar hij blijft hierdoor wel een beetje in de middenmoot hangen. Een aardige Hitchcock voor tussendoor, dus, maar zeker geen klassieker.

De klassieke Shakespeareaanse acteur – en hier verbazingwekkend jong uitziende – (Sir) John Gielgud speelt de rol van hoofdpersonage Edgar Brodie, en dit doet hij op een sympathieke manier, zonder de hooghartige houding waar hij om bekend staat. Hij moet hier echt een doorsnee Hitchcockheld zijn. Helaas is zijn personage ook wel wat saai te noemen en is zijn groeiende relatie met zijn undercover partner Madeleine Carroll lichtelijk ongeloofwaardig te noemen. Saai is zijn sidekick “de Mexicaan” (Peter Lorre) in ieder geval niet, al trekt Lorre dit juist weer te ver de andere (overdreven) kant op, met zijn krullenbos, oorbellen, vele geglimlach en zijn tevergeefse rokkenjaagpogingen. Zijn komische momenten zijn toch vaak een beetje too much.

De comic relief die de speelse relatie tussen Carroll en Robert Young, die de Amerikaanse Marvin speelt, inbrengt, werkt daarentegen aardig. De plagerijtjes tussen deze personen zijn aangenaam lichtvoetig en het draagt bij aan het mysterie rondom Marvin. Wie is die man en wat wil hij precies (van Carroll)?

De centrale detectiveplot werkt redelijk, met de gebruikelijke gevonden aanwijzingen, misverstanden en spannende momenten wanneer ze de (mogelijke) dader op het spoor zijn. Een onverwachte dramatische wending op tweederde van de film houdt het geheel onvoorspelbaar en lijkt de personages wat uit te kunnen diepen. Toch blijft de uitwerking van de personages uiterst beperkt en komt het actievolle einde wat abrupt en gekunsteld over; bijna deus ex machina. Alsof er behoefte was aan wat spektakel en de schrijvers zich daarnaast in een hoek geschreven hadden.

‘Secret Agent’ is geen hoogvlieger maar ook zeker geen misbaksel. Het is een vermakelijke film met leuke acteurs, een vlot tempo, en zoals zo vaak, weer wat mooie filmische momenten en experimenten van Hitchcock (zoals zijn gebruik van close-ups en geluid). Gewoon prima entertainment, dus.