Secretary (2002)

Regie: Steven Shainberg | 104 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Maggie Gyllenhaal, James Spader, Jeremy Davies, Lesley Ann Warren, Stephen McHattie, Patrick Bauchau, Jessica Tuck, Oz Perkins, Amy Locane, Mary Joy, Michael Mantell, Lily Knight, Sabrina Grdevich, Lacey Kohl, Julene Renee

De plot van ‘Secretary’ lijkt het recept voor de slechtste film aller tijden, maar schijn bedriegt. Maggie Gyllenhaal is subliem in haar rol van de zonderlinge Lee: een knappe maar getroebleerde jonge vrouw met weinig zelfvertrouwen maar die toch absoluut geen zielig eendje is, en voor wie het als toeschouwer buitengewoon gemakkelijk is om sympathie te voelen. Haar onconventionele acceptatie van de masochistische rol op de werkvloer komt niet geforceerd over, doordat Lee eerder in de film al aantoont geen doorsnee meisje te zijn. Pijn is haar immers niet vreemd, en dient wellicht als uitlaatklep voor andere vormen van kwelling.

Is ‘Secretary’, zoals elders beschreven, een ‘Lovestory with a twist’? De twist is er zonder twijfel, maar of deze film als ‘lovestory’ moet worden aangemerkt? Dit komt vooral door de vertolking van Mr. Edward Grey door James Spader, die dit karakter als het ware met een masker op speelt. Hoewel bepaalde neurotische trekken al doen vermoeden dat er meer onder het oppervlak is dan men zou denken, blijft wat er in Mr. Grey omgaat lange tijd een raadsel.

Breekpunt is het moment dat hij een briefje aan Lee typt, om dit vervolgens direct weer te vernietigen. Eigenlijk is dit het enige moment waarin de toeschouwer een kijkje in zijn gedachten is gegund, alsmede in de motivatie voor zijn gedrag.

De relatie tussen deze twee bijzondere mensen is niet direct een van ‘liefde’ in de traditionele zin, en tegelijkertijd is het meer dan dat. Beiden weten niet goed wat ze met hun gevoelens aanmoeten, en vinden in de ander uiteindelijk een min of meer gelijke. Dus toch een lovestory?

Wees vooral niet bang om in een pornofilm te belanden, want dat is ‘Secretary’ absoluut niet. Juist door handig gebruik te maken van de psychologische spanning weet regisseur Steven Shainberg van ‘Secretary’ een amusante, sexy film te maken zonder noemenswaardig bloot. Geen film voor een groot publiek maar zonder meer origineel en een aanrader als je op zoek bent naar weer eens heel iets anders.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 17 juli 2003