Secrets of a Sex Addict – Love Sick: Secrets of a Sex Addict (2007)

Regie: Grant Harvey | 86 minuten | drama | Acteurs: Sally Pressman, Peter Flemming, Roger Haskett, Robert Gauvin, Ari Cohen, David James Elliott, Medina Hahn, Jill Morrison, Brandon Jay McLaren, Ken Kramer, Sandra Timuss, Samantha Coughlan, Jack Foreman, Michael Ryan, Debra Donohue, Victoria Duffield, Sadie Lawrence, Benjamin Easterday, Donna Yamamoto, Michelle Brezinski, Ulla Friis

De persoon die de dvd-inlay voor ‘Secrets of a Sex Addict’ heeft ontworpen heeft vrijwel zeker alleen de eerste tien minuten van de film gezien of heeft zich puur en alleen gebaseerd op de titel, waarbij zijn of haar gedachten over het centrale onderwerp van deze film allerlei kanten opwaaiden behalve de juiste. Op basis van de hoes mag je namelijk een ‘American Pie’ achtige komedie verwachten: actrice Sally Pressman is slechts gekleed in hoge hakken en wat sieraden, ze kijkt schalks in de camera terwijl haar borsten bedekt zijn door een (geklede) arm van een (verder uit beeld blijvende) man en ze handig haar been opgetrokken heeft zodat er verder niets pikants te zien is. Alleen het begin van de film doet recht aan deze onbekommerde hoes, zodat de kans groot is dat het publiek dat deze film puur op het plaatje uitkiest voor een kijkbeurt van een koude kermis thuiskomt. ‘Secrets of a Sex Addict’ is géén komedie, noch wordt het ergens sexy of erotisch… In plaats daarvan krijgt de kijker een matige Lifetime tv-film te zien die makkelijk in het rijtje geijkte waar gebeurde woensdagavond films past. Het is namelijk nog echt gebeurd ook: de film is gebaseerd op het boek van Sue William Silverman.

We leren Sue kennen als een flirterige, snel verveelde vrouw. Op een fondsenwervingfeest waar haar echtgenoot Andrew saaie gesprekken moet voeren om maar geld in het laatje te krijgen voor een ziekenhuis dat gebouwd moet worden, flirt ze met Rick, een eveneens getrouwde man. Ze zoenen, maar daar blijft het bij. Althans, op dat feestje. Een seksdate volgt in een rap tempo, want deze Rick heeft natuurlijk al snel door dat er met Sue wel wat pret tussen de lakens te beleven is. Schuldgevoelens heeft Sue niet over haar buitenechtelijke escapades, met haar echtgenoot lijkt ze eerder een broer-zusrelatie te hebben. Echt geheim houdt ze het ook niet, want op het feestje al praat ze er over met haar vriendin (tevens collega) en diens echtgenoot.

Al snel blijkt dat die ene verhouding niet genoeg is voor Sue. Op haar werk leert ze Fransman Laurent kennen, een architect, die haar met mooie praatjes het bed in weet te krijgen. Die mooie praatjes had ze eigenlijk niet eens nodig, want er is maar weinig nodig om Sue op haar rug te krijgen. Maar met zijn belofte dat hij “de pijn in haar ogen kan wegnemen” en met haar gaat trouwen, wakkert hij in haar de hoop op een beter leven aan. In de loop van het verhaal verandert Sue namelijk van een vrolijke luchthart treurniet die seks ziet als het beste tijdverdrijf dat er is, in een neerslachtige, van haar man en de aandacht van andere mannen afhankelijke vrouw. Seksverslaafd word je blijkbaar niet zomaar, daar is een jeugdtrauma voor nodig: en de film windt er geen doekjes om wat de oorzaak van Sue’s probleem is.

Deze voorspelbaarheid doet de film niet eens zozeer de das om, noch ligt het aan de (matige) acteerprestaties. Er hangt gewoonweg te weinig af van Sue’s conflict. Waarom zou ze bij haar echtgenoot blijven? Het is een onaardige vent, die alleen maar moppert dat ze ondanks haar parttime baan geen tijd heeft om te koken en het huis op orde te hebben. De kijker heeft nergens het idee dat het jammer zou zijn als de twee niet bij elkaar zouden blijven. En wat is er eigenlijk mis met Sue’s avontuurtjes – het is immers niet zo dat ze de mannen die ze uitkiest kwetst? Okay, een verslaving – of het nu aan gokken, alcohol, chocolade of seks is – is natuurlijk op zich al een probleem, voor het slachtoffer zelf, maar ook voor de omgeving, maar in deze film is het alleen de psychische gezondheidstoestand van Sue die op het spel staat. De nadelen voor haar komen hier simpelweg niet goed uit de verf. Ook wordt niet duidelijk waarom dit juist nu allemaal gaat spelen. Als we Sue mogen geloven leidt ze al vanaf jonge leeftijd een actief seksleven: wat is dan precies de spreekwoordelijke druppel? ‘Secrets of a Sex Addict’ stelt op meerdere fronten teleur en schiet vooral als drama –waar de makers uiteindelijk op doelen – flink te kort.