Selena (1997)

Regie: Gregory Nava | 127 minuten | drama, biografie, muziek | Acteurs: Jennifer Lopez, Jackie Guerra, Constance Marie, Alex Meneses, Jon Seda, Edward James Olmos, Jacob Vargas, Pete Astudillo, Rueben Gonzáles, Ricky Vela, Don Shelton, Richard Emanuelle, Panchito Gómez, Richard Coca, George Perez

De moord op Selena schokte de wereld, en de kijker van deze film kan zich dat goed voorstellen. De filmmakers zijn er in geslaagd om haar sprankelende persoonlijkheid treffend neer te zetten. Ze komt over als een echt hartelijk persoon, en dit was ook precies de kracht van de echte Selena.

Het is altijd moeilijk om een film te bespreken die gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal. Er rijzen dan immers allerlei vragen op, waarvan de voornaamste: hoe waarheidsgetrouw is deze weergave van de werkelijkheid? En waarop is deze waarheid gebaseerd? Wel, dat laatste zit wel snor. De vader van Selena, Abraham Quintanilla, die zich tegenwoordig nog altijd bezighoudt met de productie van cd’s, dvd’s en andere memorabilia van Selena, had een flinke vinger in de pap bij de totstandkoming van deze film.

De mate waarin de film waarheidsgetrouw is, daar zullen de kijkers wel nooit achter komen. Het spreekt voor zich dat in de film concessies gedaan zijn ten goede van de snelheid van de film. Zo hoeft de jonge Selena blijkbaar maar één keer een liedje ten gehore te brengen, of pa Quintanilla is al overtuigd van het talent van zijn kleine meid en schaft nog diezelfde dag de uitrusting aan om een band te kunnen vormen. De aanvankelijke weerstand van met name de zuster van Selena om de drums te spelen lijkt erg snel te zijn overwonnen als blijkt dat zij desondanks tot aan het einde deze rol in de band vervulde.

Je hoeft geen fan te zijn van Selena’s Tejano-muziek (een mix van polka, rock, R&B, pop en traditionele Latijnse invloeden) om toch lekker in de film op te kunnen gaan. Voor de vertolking van Selena is gekozen voor Jennifer Lopez, die haar rol erg serieus nam. Zo trok ze een tijd in bij de familie van Selena om nog meer over haar te weten te komen. Ook stak ze veel tijd in de typische dansstijl en muziek. Ze heeft een zo exact mogelijk kopie van Selena weten te bewerkstelligen, vooral bij de concerten die zij in de film playbackte op basis van de originele tapes, en daarbij precies dezelfde danspassen toepaste. De oorspronkelijke tapes van de concerten werden gebruikt omdat de familie van Selena het belangrijk vond dat de stem van Selena in de film te horen zou zijn. Dat is een goede keuze die de echte Selena nog meer tot leven laat komen in de film die uit naam van haar vele fans een ode aan haar moest worden.

Een sterk punt van deze film is dat het een weergave is van het levensverhaal van de zangeres, in de plaats van een film over haar tragische einde. Ondanks dat de kijker weet dat Selena afstevent op haar vroegtijdige dood, kent de film een zekere luchtigheid en talrijke vrolijke momenten. Desalniettemin laat de eindscène van Selena een leegte bij de kijker achter, die de kijker er zeker toe zal aanzetten meer informatie over Selena op te zoeken.

Redactie Cinemagazine