Seraphim Falls (2006)

Regie: David Von Ancken | 115 minuten | drama, oorlog, western | Acteurs: Liam Neeson, Pierce Brosnan, Michael Wincott, Ed Lauter, John Robinson, Robert Baker, Jimmi Simpson, Nate Mooney, James Jordan, Kevin J. O’Connor, Anjelica Huston, Shannon Zeller, Tom Noonan, Angie Harmon, Xander Berkeley

‘Seraphim Falls’ haalde in Nederland nooit de bioscopen. Maar alhoewel de film zeker niet van het kaliber als andere nieuwe westerns is, zoals ‘The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford’ (2007) of ‘The Proposition’ (2005), heeft het zeker wat moois te bieden.  Pierce Brosnan speelt Gideon, een eenzame en mysterieuze man, die om onduidelijke redenen achterna wordt gezeten door Carver, gespeeld door Liam Neeson. Alhoewel Carver wordt bijgestaan door een stel premiejagers blijkt Gideon erg moeilijk te pakken te krijgen. Maar Carver zet ondanks alle tegenslagen onverminderd door. Hij heeft een rekening met Gideon te vereffenen, maar waar het precies om gaat blijft tot op het laatste moment een geheim.

Wie van de twee heeft het gelijk aan zijn zijde? Dat is de vraag die regisseur David Von Ancken hierbij creëert. Gideon blijkt een gewelddadig persoon maar is dat vooral uit zelfbescherming. Bovendien is hij alleen en op de vlucht, iets dat bijna per definitie medegevoelen oproept. En Carver mag dan een sympathieke verschijning zijn, zolang zijn motief onduidelijk is, heeft hij nog geen onherroepelijk vertrouwen. Op deze manier wordt een kat-en-muis-spel op onderhoudende manier uitgewerkt.  Het psychologische aspect overheerst en actie komt maar sporadisch voor. Daarbij zijn de beelden en muziek mooi en krachtig, maar zetten ze een weinig romantisch beeld neer van het cowboybestaan. Het klassieke westernbeeld, waar al eerder korte metten mee werd gemaakt in films als Clint Eastwood’s ‘Unforgiven’ (1992), wordt gelijk al in de eerste scène letterlijk ondergesneeuwd. Niet alleen maar droge zandvlaktes, geen drukke saloons en al helemaal geen wilde indianen. Wie een traditionele westernprent verwacht komt hier bedrogen uit.

Alhoewel deze insteek sinds jaren niet meer origineel kan worden genoemd werkt het nog steeds prima. Bovendien zijn Liam Neeson en Pierce Brosnan beiden in vorm en houden ze elkaar goed in balans. Aan het einde krijgt het verhaal met de komst van Anjelica Huston bijna wat mini-surrealistische trekjes en dat zal wellicht niet bij iedereen even goed werken. Aan de andere kant is een beetje experiment altijd te bewonderen en geeft het de film net dat beetje meer gewicht om zich goed staande te houden binnen al die nieuwe westerns.

David Croese