Seven Psychopaths (2012)

Regie: Martin McDonagh | 110 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Colin Farrell, Sam Rockwell, Christopher Walken, Woody Harrelson, Tom Waits, Abbie Cornish, Olga Kurylenko, Gabourey Sibide, Michael Pitt, Michael Stuhlbarg, Linda Bright Clay, Harry Dean Stanton, Zeljko Ivanek, Amanda Mason Warren

Marty (Colin Farrell) is een Ierse scriptschrijver die werkt in Hollywood. Voor zijn volgende script heeft hij alleen nog maar een naam, “Seven Psychopaths”. Kampend met zijn writer’s block vergrijpt hij zich constant aan de fles. Marty’s beste vriend Billy (Sam Rockwell) en de oudere Hans (Christopher Walken) houden zich ondertussen bezig met het kidnappen van honden, om ze vervolgens weer bij hun baasje te brengen en de beloning te cashen. Alles gaat echter fout als Billy de Shi’Tzu van de opgefokte crimineel Charlie (Woody Harrelson) kidnapt. Charlie’s hondje Bonny is zijn alles en hij rust niet voordat hij de dader te pakken heeft. Door een samenloop van omstandigheden raakt Marty betrokken bij Billy’s zaakjes en heeft hij ineens genoeg inspiratie om zijn script te schrijven.

‘Seven Psychopaths’ laat zich het beste omschrijven als gitzwarte misdaadkomedie in de trant van ‘Pulp Fiction’: stuk voor stuk goede acteurs die dankzij grappige dialogen wegkomen met grof geweld en dat alles ondersteund door een bizar scenario. Regisseur Martin McDonagh brak door met zijn film ‘In Bruges’ waarin Colin Farrell ook de hoofdrol speelde. Farrell speelt als het ware regisseur McDonagh zelf, een man die geen idee heeft waar hij in terecht gekomen is. De rol van Marty is vrij neutraal, terwijl de andere acteurs de show stelen met hun uitgesproken karakters. Sam Rockwell doet waar hij het beste in is. Hij speelt een compleet geflipt type die toch iets sympathieks over zich heen heeft.  Christopher Walken heeft de meest emotionele rol van allemaal. Hij heeft een roerig verleden en zijn vrouw ligt met kanker in het ziekenhuis. Dat Walken met een humoristische uit de voeten kan, heeft hij al in genoeg films laten zien, maar er mag niet vergeten worden dat de beste man een dijk van een acteur is. In een scène met Rockwell laat hij nog maar eens zien dat hij één van de beste is door puur en alleen Rockwells gezicht te pakken en hem aan te kijken. De emotie spat van het scherm en dit fragment is één van de kleine hoogtepuntjes. Ook Tom Waits schittert in zijn rol als Zachariah, een psychopaat met zijn konijn als gezelschap. Blijf voor wat extra Tom Waits scènes tijdens de aftiteling nog even zitten, je zal worden beloond.

McDonagh steekt flink de draak met zichzelf en Hollywood, maar laat daardoor ook hier en daar een steek vallen. Wanneer Hans aan Marty vraagt waarom hij altijd van die waardeloze rollen schrijft voor vrouwen heeft Marty daar niet echt een antwoord op. McDonagh stelt de vraag als het ware aan zichzelf, maar doet daar intussen weinig aan door alle vrouwelijke rollen heel oppervlakkig te laten. Ondanks de ironie had McDonagh het ook anders kunnen aanpakken door talenten als Gabourey Sibide en Abbie Cornish wél een rol met meer diepgang te kunnen geven. Maar gelukkig zijn er meer dan genoeg leuke momenten in ‘Seven Psychopaths’ te vinden. De flashbacks en fantasieën van de karakters zorgen voor zowel humor als emotie. Deze korte scènes zijn als het ware kleine filmpjes in de ‘grote’ film. Uitschieters daarin zijn de verhalen over de Quaker (met Harry Dean Stanton) en de fantasie van Billy hoe zijn confrontatie met Charlie zou moeten eindigen. Waar ook niet overheen gekeken mag worden is de gevatheid van het script. Het is nooit duidelijk of bepaalde gebeurtenissen nou daadwerkelijk hebben plaatsgevonden en je wordt als kijker regelmatig op het verkeerde been gezet. Het houdt je bij de les en zorgt ervoor dat ‘Seven Psychopaths’ nooit een karikatuur van zichzelf wordt. ‘Seven Psychopaths’ gaat qua absurdisme regelmatig over het randje, maar dankzij de humor en de hoofdrolspelers is het een zeer vermakelijke film.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 13 december 2012
DVD- en blu-ray-release: 27 maart 2013 op