Sex (2024)

Recensie Sex CinemagazineRegie: Dag Johan Haugerud | 118 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Thorbjørn Harr, Jan Gunnar Røise, Siri Forberg, Birgitte Larsen, Theo Dahl, Nasrin Khusrawi, Anne Marie Ottersen, Vetle Bergan, Iver Innset, Siri Jøntvedt, Sereba Marvin, Arturo Scotti, Darin Hagi, Hadrian Jenum Skaaland, August Jenum Skaaland, Heidi Berget, Sara Oskarsen, Shawn Baluyot, Brynjar Åbel Bandlien, Clara Steenfatt Gjelsvik, Tobias Grøan, Camilla Gullbrekken, Aslak Hartberg, Even Hermansen, Lars Jacob Holm, Johanne Holmen, Magnus Jøstad, Mehmet Kalak, Anne-Kirsti Krogvig Karlsen, Iver Capjon Kjellsby, Peder Kjellsby, Sindre Capjon Kjellsby, Andreas Stensland Løwe, Thea Myhre, Peik Otterbeck, Lyder Øvreås Røed, Vegar Sandholt, Ellen Sekulic, Cecilie Lindeman Steen, Jarle M.K. Sveistrup, Daniel Utengen, Helle Vaagland, Maria Jose Walseng

In de film ‘Sex’ ziet de kijker een serie volwassen gesprekken. Volwassen gesprekken die voornamelijk ontstaan door seks. Recente gebeurtenissen zetten de hoofdpersonages namelijk aan te reflecteren op hun seksualiteit en daar wordt verfrissend open en eerlijk over gepraat. Daarnaast probeert deze film het alledaagse leven van het onbeduidende individu op het toneel van de drukke stad te verkennen. Maar, haaks op de openheid over seks, zit dat zo diep verstopt in nuance dat het de meeste kijkers waarschijnlijk pas zal opvallen als iemand hen er op wijst. Met ‘Sex’ weet schrijver en regisseur Dag Johan Haugerud echter ongekend vermakelijke gesprekken neer te zetten. Alleen de homogeniteit in zijn personages weerhoudt hem ervan om naar een duidelijk einde toe te werken. Daarmee is ‘Sex’ een film voor liefhebbers van dialoog en de (stuurloze) menselijke ervaring.

In ‘Sex’ hebben twee bevriende schoorsteenvegers (Jan Gunnar Røise, Thorbjørn Harr) een onverwacht openhartig gesprek. Beiden zijn zonder twijfel heteroseksueel en op het oog gelukkig met hun vrouw. Maar als de één vertelt achtervolgd te worden door een terugkerende, levendige droom waarin David Bowie hem verleidt, bekent de ander kortgeleden op de seksuele avances te zijn ingegaan van een mannelijke klant. Met elk openhartig gesprek dat ze vervolgens hebben, zowel met elkaar als met anderen, ontleden ze meer en meer hun eigen leven. Ze staan stil bij hun verlangens, duiken diep in hun eigen identiteit en zetten vraagtekens bij de voor hen geldende sociale normen.

Goed geschreven, eenvoudig uitgevoerd en levensecht gebracht: elk gesprek in ‘Sex’ boeit. Zo delen de hoofdpersonages in het eerste gesprek, tevens de eerste scène met hoorbare dialoog, hun homo-erotische ervaringen. En in dat gesprek zit zowel de menselijke aarzeling als de neiging om dingen te willen delen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van luchtige grapjes tijdens het onder woorden brengen van eigenaardige dromen. Of, in dat scenario, het relateren van een eigen ervaring aan wat een gesprekspartner vertelt. Daarnaast is deze eerste scène bijna veertien minuten lang, maar zijn er slechts zes verschillende shots. De kijker blijft dus lang bij de personages zonder visuele onderbrekingen. En omdat de personages zonder te oordelen nieuwsgierig verder vragen, wordt er steeds meer verteld over de personages. Bovendien straalt de tolerantie en emotionele intelligentie van de acteerprestaties van Jan Gunnar Røise en Thorbjørn Harr af.

Echter is deze film net als sommige gebeurtenissen in het echte leven: het gebeurt gewoon en leidt niet ergens toe. Ondanks dat de kracht van ‘Sex’ in de gesprekken schuilt, zet het niet aan tot een wezenlijke verandering bij de personages. Hier mist mogelijk enige creativiteit van Haugerud. Want hoewel de hoofdpersonages duidelijk tegen iets onbekends aanlopen dat vragen oproept, voeren zij vooral gesprekken met bekenden die hun blijven bevestigen in wie of hoe ze altijd al zijn geweest. Dus thema’s als verlangen, identiteit en geldende sociale normen worden wel sterk besproken. Maar wat er mogelijk zou gebeuren met de personages, als zij hetgeen dat besproken is echt gaan onderzoeken, mist de kijker.

‘Sex’ is waarschijnlijk het ideale gesprek over seks, namelijk open en zonder oordeel. Maar is ‘Sex’ zonder climax ook de ideale seks?

Jannick Engel

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 16 januari 2025