Sexy Money (2014)

Regie: Karin Junger | 85 minuten | documentaire

Halverwege de documentaire tracht een Nigeriaanse gouverneur zijn stempel te drukken op ‘Sexy Money’. Want zo beweert hij, het is allemaal op zijn conto te schrijven dat oud-prostituees een nieuwe kans krijgen in het Afrikaanse land. Als een volleerd politicus maakt hij zonder schroom promotie voor zijn eigen persoon. Dat het daarom vanzelfsprekend is dat ‘Sexy Money’ niet met de slachtoffers van mensenhandel begint, maar met zijn prominentie, staat volgens de staatsman dan ook buiten kijf.

Het is een ontluisterend voorbeeld van hoe er tegen deze mensen wordt aangekeken. In grote getale trekken West-Afrikaanse vrouwen naar Europa met de hoop om als illegaal prostituee geld te verdienen. Vaak zonder succes, waardoor ze genoodzaakt worden te remigreren naar de armoede van het thuisland. In ‘Sexy Money’ worden enkele van deze vrouwen gevolgd in hun pogingen een nieuwe bestaan te vervaardigen. Ze worden opgeleid als automonteur bij ‘The Lady Mechanic Initiative’ of proberen eigenhandig eenzelfde project op te zetten. Maar telkens weer wordt er misbruik van ze gemaakt en blijven ze met lege handen achter.

De meisjes van plezier zijn getekend door het leven, vol littekens in het gezicht, niet geplande zwangerschappen en misbruik. De reis en het verblijf in Europa, als walhalla om geld te verdienen, is vaak zwaarder dan gedacht. De kans op uitzetting groot. Toch is prostitutie vaak de enige uitweg en vervallen de vrouwen weer snel in oud gedrag. Het is in veel gevallen de enige kans om aan de armoede te ontsnappen en hun kinderen een goede toekomst te geven. Door hun geloof gesteund zijn alle vrouwen echter volhardend veerkrachtig en blijven ze strijden voor hun onafhankelijkheid. De muziek van Nneka, Nigeriaans popidool, versterkt die vechtlust.

‘Sexy Money’ gaat grotendeels observerend te werk. Filmmaker Karin Junger trok in haar eentje met een camera de sloppenwijken van de Nigeriaanse hoofdstad Lagos in. Als een vlieg op de muur is Junger daardoor aanwezig bij de aanmerkelijke gebeurtenissen in het leven van de vrouwen. Door nergens in te grijpen of andersoorts aanwezig te zijn, blijft het in grote mate authentiek. De camera stopt niet als een scène ten einde loopt, maar loopt altijd nog wat langer door. Deze representatie van de waarheid doet denken aan cinema verité; het is de realiteit die de toeschouwer hier ziet. De observaties worden afgewisseld met interviews met de betrokkenen. In zwart-wit geschoten beeld vertellen de dames over hun leven en de moeilijkheden die ze daarin ondervinden. Als passieve kronieken van de tijd. Pas aan het eind wordt het kleurenpalet ingeschakeld en zijn de geïnterviewden in al hun levendigheid te zien. Het zijn onmiskenbaar mensen van vlees en bloed, niet minder dan al die profiterende aasgieren die gebruik van ze willen maken.

Hoewel de vrouwen onverzettelijk lijken, openbaart zich onder de ogen van de toeschouwer een grimmiger beeld. Zelfs regisseur Junger zelf exploiteert de dames door ze tot onderwerp van haar documentaire te maken, zo zou betoogd kunnen worden. Daardoor is ‘Sexy Money’ een heftige, maar goed opgebouwde documentaire die het zien meer dan waard is.

Wouter Los

Waardering: 4

Bioscooprelease: 3 april 2014