Shadow – Ying (2018)

Regie: Zhang Yimou | 116 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Deng Chao, Sun Li, Ryan Zheng Kai, Wang Qian-Yuan, Wang Jingchun, Hu Jun, Guan Xiaotong, Leo Wu, Feng Bai

‘Shadow’ van Zhang Yimou speelt zich in het tijdperk van de Drie Koninkrijken af in China, ergens tussen 220 – 280. Het vertelt een verhaal van koninkrijken in oorlog, intriges, machtspelletjes en dubbele agenda’s. Wanneer de film start is er vrede, maar niet iedereen is tevreden met de huidige staat. De koning van Pei schiet totaal in de stress wanneer zijn trouwe generaal terugkeert van een verjaardagsbezoek aan generaal Yang. Yang heeft enige tijd geleden de felbegeerde stad Jingzhou ingenomen. De acties van de generaal van Pei kunnen niet anders gezien worden dan een oorlogsverklaring, zo meent de koning. En dat klopt: tegen de wil en wens van de koning heeft de generaal besloten dat er een één-op-één duel plaats moet vinden.

Wat echter een belangrijk plotpunt is – de film ontleent er zijn titel aan – is dat de generaal een dubbelganger heeft (een schaduw dus). De échte generaal woont namelijk ergens verborgen in het kasteel. De enigen die hiervan op de hoogte zijn, zijn zijn mooie vrouw en zijn schaduw. In een eerder gevecht met Yang is de generaal namelijk ernstig gewond geraakt, maar om geen gezicht te verliezen maakt hij gebruik van een dubbelganger, die alle publieke taken van hem overneemt. Ondertussen zien we dat de relatie tussen de dubbelganger en de vrouw van de generaal ook steeds sterker wordt. Dat levert een hoop onderhuidse spanning op.

Zhang Yimou neemt ruim de tijd om zijn film op te bouwen. De personages zijn van het kaliber stille wateren, diepe gronden, en het duurt even voor je grip hebt op het verhaal. Er is geen duidelijk onderscheid in goed en kwaad. Wanneer je echter door de wat zware eerste helft heen bent, word je beslist getracteerd op een van de meest adembenemende actiescènes in de recente filmgeschiedenis. Sowieso is ‘Shadow’ visueel om door een ringetje te halen. De kostuums en enscenering hebben veel aandacht gekregen. De film is vrijwel geheel in zwart wit, maar af en toe schemert er iets van kleur door, zeker wanneer het actiespektakel losbarst; dan sijpelt er rood bloed over het scherm.

Met flair en een zelfverzekerde stijl brengt ‘Shadow’ een strijd op leven en dood in beeld, met wapens die je heel waarschijnlijk nog niet eerder hebt gezien. Hoewel de choreografie dik in orde is en je begrijpt wat er op het spel staat, raken de vechtscènes nauwelijks een emotionele snaar. Daarin schiet de film tekort, maar wat Zhang Yimou wel goed doet is dat in tegenstelling tot veel andere actiefilms de actiescènes hier van grote toegevoegde waarde zijn; ze zijn bedoeld om het verhaal voort te stuwen en dienen niet uitsluitend als entertainment of het valse idee van vaart in de film brengen.

‘Shadow’ zal voor veel fans na het ietwat tegenvallende ‘The Great Wall’ (2016), Zhang Yimou’s Hollywood-uitstapje, een fijn weerzien zijn met de Chinese filmmaker, die inmiddels een indrukwekkend oeuvre heeft opgebouwd. Voor nieuwkomers is deze film niet aan te raden als startpunt, maar als je na het zien van wat hoogtepunten van deze regisseur behoefte hebt aan meer moois, zul je van ‘Shadow’ zeker genieten.

Bioscooprelease: 16 mei 2019
Speciale vertoning: IFFR 2019