Shall We Dance? (2004)

Regie: Peter Chelsom | 106 minuten | drama, komedie, romantiek, muziek | Acteurs: Richard Gere, Susan Sarandon, Jennifer Lopez, Stanley Tucci, Bobby Cannavale, Lisa Ann Walter, Omar Benson Miller, Anita Gillette, Richard Jenkins, Nick Cannon,Tamara Hope, Stark Sands, Sarah Lafleur, Onalee Ames, Diana Salvatore

‘Shall We Dance’ is de Amerikaanse remake van een gelijknamige Japanse komedie uit 1997. De film, met in de hoofdrol twee bekende Hollywood sterren, werd geregisseerd door Peter Chelsom. Peter Chelsom brak in 1995 door zijn film ‘Funny Bones’. Verder regisseerde hij onder andere ‘The Mighty’, ‘Serendipity’ en ‘Jersey Girl’.

De hoofdrol in ‘Shall We Dance’ is weggelegd voor Richard Gere. Het is niet vreemd dat hij opnieuw in een dansfilm speelt aangezien hij in 2002 een Golden Globe won voor zijn rol in de musicalfilm ‘Chicago’. Verder speelde Gere onder andere in ‘American Gigolo’, ‘Pretty Woman’ en ‘Runaway Bride’. Ook was Gere in het verleden drie keer uitvoerend producent van films waarin hij zelf te zien was, namelijk: ‘Sommersby’, ‘Mr. Jones’ en ‘Final Analysis’. In ‘Shall We Dance’ speelt Gere de rol van een ongelukkig getrouwde man die voornamelijk bezig is met zijn werk. Op een dag komt hij langs een dansschool en uit fascinatie voor een vrouw die hij hier telkens ziet schrijft hij zich in. Zijn vrouw vertelt hij niets. Erg onrealistisch, want waarom zou je zoiets verborgen houden en waarom zou je haar niet simpelweg meevragen. In de film wordt dit wel uitgelegd maar toch komt het niet geloofwaardig over. Wanneer zijn vrouw vervolgens argwaan krijgt huurt zij een detective in. Ook dit is niet waarschijnlijk. Aan de ene kant is deze film een leuke maar tikkeltje flauwe komedie, aan de andere kant probeert de regisseur zijn serieuze kant te laten zien.

De andere hoofdrolspeler is Jennifer Lopez. Ook in deze film lijkt mooi en verleidelijk overkomen haar belangrijkste doel te zijn. Eerder zagen we Jennifer Lopez in ‘Jersey Girl’, ‘The Cell’, ‘Maid in Manhattan’ en ‘Anaconda’. Jennifer Lopez begon haar carrière als actrice, maar is nu over de hele wereld bekend als zangeres. Toch weet zij zo nu en dan nog een rol te bemachtigen, vaak in teleurstellende films. Jennifer Lopez is niet de enige zangeres die we voorbij zien komen. Ook zangeres Mya speelt een bijrol in deze film en zanger en rapper Ja Rule komt kort voorbij, echter niet als acteur maar als zanger.

Dit is een komedie zoals er zoveel zijn. Niet erg origineel en ook erg voorspelbaar. Wie van komedie, romantiek en mooie mannen en vrouwen houdt, kan deze film best eens kijken. Maar erg veel moeite hoef je er niet voor te doen.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 3 februari 2005