Shallow Grave (1994)

Regie: Danny Boyle | 97 minuten | drama, komedie, thriller | Acteurs: Kerry Fox, Ewan McGregor, Christopher Eccleston, Ken Stott, Keith Allen, Colin McCredie, Victoria Nairn, Gary Lewis, Jean Marie Coffey, Peter Mullan, Leonard O’Malley, David Scoular, Grant Glendinning, Victor Eadie, Robert David MacDonald, Frances Low, Bill Denistoun, John Bett, Tony Curran, Elspeth Cameron, Paul Doonan, Billy Riddoch, Kenneth Bryans, John Hodge, John Carmichael, Gordon Cree, Carol McGrego

‘Shallow Grave’ was in 1994 een belangrijke stap in de carrière van drie Britse mannen: zowel regisseur Danny Boyle als acteurs Ewan McGregor en Christopher Eccleston vestigden met deze produktie hun namen definitief. Voor Danny Boyle was dit zijn speelfilm-regiedebuut, op wat tv-series en -films na had hij nog niet veel afgeleverd. Ook Ewan McGregor brak met zijn rol in ‘Shallow Grave’ pas echt door en is niet meer weg te denken in de filmwereld. Christopher Eccleston is wellicht de minst bekendste van het trio, maar zijn rollen in ‘Jude’ en ‘Elizabeth’ zijn zeer gedenkwaardig. Voeg de getalenteerde Kerry Fox (later won zij de Zilveren Beer op het Filmfestival in Berlijn voor haar rol in ‘Intimacy’) toe aan dit illustere gezelschap en je hebt alle ingrediënten voor een topfilm.

Dokter Juliet Miller (Kerry Fox), accountant David Stephens (Christopher Eccleston) en journalist Alex Law (Ewan McGregor) zijn bevriend en wonen samen in een mooi appartement in een niet nader gespecificeerde Schotse stad. Omdat er een kamer over is, zijn ze op zoek naar een vierde huurder en we zien een aantal kandidaten de revue passeren. De interviewtechnieken die het drietal erop nahoudt zijn onorthodox en af en toe zelfs wreed. De drie vrienden hebben een eigen vorm van humor en maken de potentiële huurders graag belachelijk. Ondanks dat de kijker op deze manier geen sympathie voor de hoofdrolspelers kan opbrengen, wordt de aandacht goed vastgehouden. Een gedurfde zet van Boyle, maar het werkt!

Als de interessante schrijver Hugo (Keith Allen) zijn belangstelling toont in de kamer, is de deal al gauw gesloten.Het trio kan echter niet lang genieten van het gezelschap van hun mysterieuze nieuwe huurder, want na enkele dagen niets gehoord te hebben, besluiten ze de deur in te trappen en vinden daar Hugo dood in bed, gestorven aan een overdosis drugs. Onder het bed vindt Alex een koffer vol geld en na enige discussie wordt de knoop doorgehakt: ze houden het geld en laten het lijk verdwijnen. Maar dan begint de ellende pas echt.

Toen de film uitkwam werd Boyle vergeleken met Hitchcock, de Coen broertjes en Tarantino. Inmiddels heeft deze regisseur met juweeltjes als ‘Trainspotting’ en ’28 Days Later’ bewezen van alle markten thuis te zijn en hoewel de invloeden van zijn collega’s in deze film lichtjes merkbaar zijn, heeft de film toch iets eigens. Boyle laat hier al zijn handelsmerken zien zoals bijzondere cameraposities. Hij toont wat hebzucht doet met mensen, en hoe akelig ook, hij laat ons er om lachen. De hoeveelheid geweld – en af en toe is het echt grof – is precies goed gedoceerd, Boyle is nét voor de grens van wat toelaatbaar is, gestopt. Van de drie acteurs – hoe goed ze alledrie ook zijn – steekt McGregor er met kop en schouders boven uit, zijn vertolking van Alex is subliem. Geen wonder dat hij zo’n groot acteur is geworden. ‘Shallow Grave’ is een uitstekende en intelligente thriller, die geen moment verveelt, maar tegelijkertijd een inktzwarte komedie en een moderne film noir. Niet te missen!

Bioscooprelease: 13 april 1995