Shallow Hal (2001)

Regie: Peter Farrelly, Bobby Farrelly | 113 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Jack Black, Gwyneth Paltrow, Jason Alexander, Joe Viterelli, Rene Kirby, Bruce McGill, Anthony Robbins, Susan Ward, Zen Gesner, Brooke Burns, Rob Moran, Kyle Gass, Laura Knightlinger, Nan Martin

In het kort kunnen we stellen dat ‘Shallow Hal’ een origineel verhaal vertelt met veel flauwe grappen en een kleine moraal. We hebben te maken met de nodige stereotypes. Hal Larsen heeft geen vaste relatie omdat hij bij het maken van afspraakjes alleen op het uiterlijk van zijn dates afgaat. Hij wordt hierbij gesteund door zijn vriend Mauricio, die dezelfde eisen stelt aan zijn dates. Hal wil graag een vaste relatie maar hij twijfelt aan zichzelf omdat de knappe dames geen interesse in hem hebben. Wanneer Hal per ongeluk vast komt te zitten in een lift met een goeroe op het gebied van eigenwaarde, wordt Hal onder hypnose gebracht zodat hij alleen nog de innerlijke schoonheid van zijn dates ziet. Dit heeft tot gevolg dat hij alleen nog afspraken maakt met mensen die er in zijn ogen mooi uitzien, maar zijn vriend Mauricio ziet de uiterlijke schoonheid en twijfelt aan de geestelijke gesteldheid van zijn vriend. Hal krijgt uiteindelijk een relatie met Rosemary, de ongelofelijk dikke dochter van zijn baas. Hij heeft de tijd van zijn leven. De echte problemen ontstaan wanneer Mauricio de hypnose verbreekt en Hal achter de waarheid komt en het uiterlijk van zijn Rosemary ziet.

De Farrelly-broertjes maken met wisselend succes films. Na ‘Dumb and Dumber’ en ‘Kingpin’ braken zij door in Hollywood met ‘There’s Something About Mary’. Het niveau van die film wisten zij niet te handhaven, want ‘Me, Myself & Irene’ flopte over de hele wereld. Met ‘Shallow Hall’ zijn zij weer terug op de goede weg. De grappen zijn dan nog steeds erg flauw en voorspelbaar, maar beter geslaagd dan in ‘Me, Myself & Irene’. Het succes van deze film is te danken aan de acteerprestaties van de altijd drukke Jack Black (‘Enemy of the State’, ‘High Fidelity’ en ‘The Cable Guy’) en zijn sidekick Jason Alexander, die in tv-serie ‘Seinfeld’ ook als sidekick optrad maar dan van Jerry Seinfeld. Als tegenspeelster zien we Gwyneth Paltrow (‘The Royal Tenenbaums’, ‘Se7en’ en ‘The Talented Mr. Ripley’). Zij weet met haar aanwezigheid precies de film in balans te trekken. Al met al een geslaagde komedie, maar helaas niet van het niveau van ‘There’s Something About Mary’.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 28 maart 2002