Sharpay’s Fabulous Adventure (2011)

Regie: Michael Lembeck | 86 minuten | drama, komedie, familie | Acteurs: Ashley Tisdale, Austin Butler, Cameron Goodman, Bradley Steven Perry, Alec Mapa, Jack Plotnick, Robert Curtis Brown, Jessica Tuck, Pat Mastroianni, Mike ‘Nug’ Nahrgang, Alessandra Cannito, Lauren Collins, Shadia Ali, Sarah Joy Bennett, Tracey Ferencz

Sharpay Evans (Ashley Tisdale) is een personage uit Disneys ‘High School Musical’ filmreeks. Het populairste meisje van de school is zo geliefd, dat zij een eigen spin-off verdiend heeft. ‘Sharpay’s Fabulous Adventure’ is een tv-film die om de fans tegemoet te komen eveneens op DVD is verschenen. Het resultaat is een echte doelgroepenfilm, die liefhebbers van ‘High School Musical’ en soortgelijke films ongetwijfeld zal bekoren.

De überverwende rijke tiener (een bizarre mix van Paris Hilton en Reese Witherspoons Elle uit ‘Legally Blonde’) heeft een jaar na haar middelbareschooldiploma nog steeds haar ultieme droom niet bereikt. Wanneer zij echter na een glansrijk optreden in Albuquerque (waar de film mee opent) in contact komt met een talentenmanager die haar vraagt auditie te komen doen voor een Broadway produktie, lijken haar kansen zich te keren. Ze moet alleen vaderlief nog even zien te overtuigen van het feit dat ze echt wel op eigen benen kan staan. De altijd met voldoende creditcards klaarstaande pa stemt uiteindelijk toe, met als voorwaarde dat als het zijn blonde oogappel niet binnen een maand lukt door te breken, dat ze dan voor hem komt werken. Omdat ‘werken’ zo ongeveer Sharpays meest verafschuwde woord is, zet ze alles op alles om haar droom te vervullen.

Eenmaal in New York zit het echter flink tegen. De eerste domper is wanneer haar geliefde hondje Boi niet toegestaan is in het luxueuze penthouse dat haar moeder via een bevriende kennis heeft geregeld. Sharpay vertikt het om zonder Boi te wonen, dus zit ze letterlijk bij de pakken neer, als de jonge en aantrekkelijke Peyton (Austin Butler) haar voor de lens van zijn filmcamera krijgt. Laat Peyton nu toevallig net de zoon zijn van de kennis van Sharpays moeder! Peyton neemt Sharpay onder zijn hoede en zorgt er voor dat ze een, weliswaar smoezelig en klein, appartementje krijgt. Maar dat is nog niet de enige teleurstelling die Sharpay moet zien te verwerken. De auditie blijkt namelijk niet voor haar bestemd, maar voor haar trouwe viervoeter Boi! Het ambitieuze, arrogante meisje besluit die kans toch maar te grijpen in de hoop dat Bois succes zijn weerslag op haar zal vinden. Ze moet het echter opnemen tegen de twaalfjarige Roger (Bradley Steven Perry) en zijn hondje Countess en de sterallures van de musicalster Amber Lee Adams (Cameron Goodman) die wonder boven wonder, de hare overtreffen.

In het overbevolkte genre van films die gaan over een jonge, veelbelovende ster die naar de grote stad trekt om het daar te gaan maken, is Disney Channel ‘Sharpay’s Fabulous Adventure’ geen vreemde eend in de bijt. De film vinkt netjes de hokjes op de checklist af en biedt geen verrassingen, maar eenvoudig, ietwat braaf vermaak (hoewel braaf: je mag hopen dat je tienerdochter niet dezelfde eisen gaat stellen als Sharpay!). Het acteerwerk is over de top (vooral de haat en nijd-scènes tussen Sharpay en Roger), maar Ashley Tisdale is verder prima op haar plaats in deze zoete, roze gekleurde produktie. De meekijkende ouderen zijn bij deze gewaarschuwd: er zullen wel wat tenen gekromd worden.