Sharper (2023)

Recensie Sharper CinemagazineRegie: Benjamin Caron | 116 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Julianne Moore, Sebastian Stan, Justice Smith, Briana Middleton, John Lithgow, Darren Goldstein, Phillip Johnson Richardson, Kerry Flanagan, David Pittu, Tom White, Quincy Dunn-Baker, Hannah Dunne, Giullian Yao Gioiello

“Sharper” is een term die verwijst naar een bedrieger die zijn/haar intelligentie en charme gebruikt om zijn slachtoffers te manipuleren. Het is een term die door de geschiedenis heen is gebruikt om degenen te beschrijven die hun brood verdienen met bedrog. Het is ook de passende titel van een film over een personage dat haar sluwheid gebruikt om enkele van de meest uitgebreide oplichtingen in Manhattan uit te voeren.

Het verhaal van ‘Sharper’ volgt Tom (Justice Jesse Smith) die een relatie begint met Sandra (Briana Middleton). Hij heeft haar ontmoet in zijn boekwinkel in Manhattan. Door hun gedeelde liefde voor literatuur krijgen ze een band. Sandra onthult dan dat ze een grote som geld nodig heeft om haar broer met een lening te helpen. Maar is dit gewoon een steekspel gericht op de zoon van een hedge fund manager? Misschien werkt Sandra voor de uitgebluste oplichter Max (Sebastian Stan)? Of misschien heeft Max problemen met zijn machtige partner Madeleine (Julianne Moore), die haar nieuwe miljardair-vriend Richard (John Lithgow) zou kunnen bespelen?

De regisseur, Benjamin Caron, heeft een rijke en verleidelijke visuele toon gecreëerd die zeer boeiend is. ‘Sharper’ heeft een warme, ontspannen nuance en scherpe filmdetails. Maar zoals vaker bij dit genre kan de kijker niets of niemand vertrouwen van wat er zich op het scherm afspeelt, omdat het script duidelijk bedrog na bedrog bevat.

Naarmate het verhaal vordert, wisselt de film van perspectief om de rol van elk personage in het grotere geheel te onderzoeken. Zo worden geleidelijk verbanden en geheimen onthuld, die zeer vermakelijk zijn. Maar door de vele veranderingen in de plot is het ietwat moeilijk om sympathie te voelen voor personages die zo meedogenloos glad zijn. De emoties voelen af en toe een beetje hol aan en de thema’s van hebzucht en bedrog zijn moeilijk te vinden in de chaos.

Gelukkig heeft elk optreden in de film een sterke kant die een balans creëert in deze wirwar van zwendel en bedrog. Omdat niemand is wie ze lijkt te zijn, hebben de acteurs de kans om zich van hun beste kant te laten zien. Moore is uitstekend in het weergeven van zowel kwetsbaarheid als kracht. Ze past perfect bij Stan, die een zelfverzekerde man speelt die langzaamaan de controle verliest. Smith en Middleton hebben minder manipulatieve rollen en spelen subtieler. Hierdoor komen ze sympathieker over, ondanks dat ze even onbetrouwbaar zijn als de anderen.

Kortom, ‘Sharper’ is meer dan leuk genoeg om de kijker te blijven boeien, te prikkelen terwijl er gewacht wordt op de volgende druppel, totdat de werkelijke helden en schurken terechtkomen op de plekken waar ze horen.

Vincent Tramper

VOD-release: 17 februari 2023 (Apple TV +)