Shaun het schaap: de film – Shaun the Sheep Movie (2015)

Regie: Mark Burton, Richard Starzack | 85 minuten | animatie, avontuur, familie | Originele stemmencast: Justin Fletcher, John Sparkes, Omid Djalili, Richard Webber, Kate Harbour, Tim Hands, Simon Greenall, Emma Tate, Henry Burton, Dhimant Vyas, Sophie Laughton, Nia Medi James, Nick Park, Andy Nyman, Stanley Unwin

Menig kinderhart smolt al langere tijd voor Shaun het Schaap. Dit geanimeerde personage kreeg, na een eerste optreden in ‘Wallace and Gromit’, in 2007 namelijk zijn eigen kinderserie. Nu is er dus ook de film. Het Britse productiehuis Aardman, dat ‘Shaun het Schaap’ uitbrengt, kennen we, naast het briljante ‘Wallace and Gromit’, ook van het heerlijke ‘Chicken Run’.

Conceptueel gezien zijn ‘Chicken Run’ en ‘Shaun het Schaap’ erg vergelijkbaar. Verveelde boerderijdieren proberen aan de dagelijkse routine te ontsnappen maar komen gaandeweg zwaar in de problemen terecht. Verderop in de film worden de rollen echter omgedraaid: de boer komt in de problemen terecht en de dieren besluiten hem te gaan redden. Ondanks dit ietwat gemakzuchtige plot is de animatiefilm toch erg origineel en leuk. In tegenstelling tot ‘Chicken Run’ wordt er deze keer helemaal geen narratief gebruikt. Op een heel creatieve manier wordt het gebrek aan dialogen op andere manieren ingevuld.

‘Shaun het Schaap’ is bovendien een veel optimistischere film dan ‘Chicken Run’. Ondanks de diepe nesten waarin Shaun en zijn vriendjes zich werken, beleven ze ook een heleboel leuke avonturen en wordt er nooit gewanhoopt. ‘Shaun het Schaap’ is vaak echt een feestje op het scherm, de soundtrack is hartverwarmend en opzwepend en de schapen gaan zo nu en dan helemaal los (zoals wanneer ze de boer om te tuin leiden om een pizzafeestje in de woonkamer te kunnen houden). Het is heel knap hoe grappig deze film geworden is zonder gesproken tekst te gebruiken. Dat komt vooral door de charmante personages, zoals de dierenvanger die als Robert De Niro in ‘Taxi Driver’ zichzelf in de spiegel bewondert terwijl hij wild met een vangstok in het rond slingert, de schapenboer die na een ongeluk zijn geheugen verliest en kapper wordt in de stad, en uiteraard de schattige en dappere Shaun.

Net als dat bij de vorige stop-motionfilms van Aardman het geval is, zit de humor van deze animatiefilm hem echter vaak in de kleine details. Er wordt tijd vrijgemaakt om scènes die voor het verhaal overbodig, maar leuk voor het oog zijn toch met veel zorg uit te voeren. Dat maakt van een doorsnee animatiefilm een kwaliteitsfilm. Is ‘Shaun het Schaap’ van hetzelfde niveau als ‘Wallace and Gromit’? Cru gezegd niet, maar dat antwoord moet genuanceerd worden. ‘Shaun het Schaap’ is voor een jonger publiek bestemd en is bovendien veel minder ambitieus. Maar de animatiefilm slaagt er zeker in kinderen en volwassenen te ontroeren en te entertainen. Alles wat je verwacht in een Aardman productie is aanwezig: een heerlijke soundtrack, captiverende en ontroerende personages en inventieve plotwendingen. Het spreekt ontzettend voor dit productiehuis dat zij gewoon blijven doen waar ze goed in zijn en dat ze er toch maar elke keer weer in weten te slagen een authentieke en eigenzinnige film af te leveren.

Esca van Blarikom

Bioscooprelease: 25 maart 2015
VOD-release: 4 augustus 2015