Shaun of the Dead (2004)

Regie: Edgar Wright | 99 minuten | actie, horror, komedie, romantiek | Acteurs: Simon Pegg, Kate Ashfield, Nick Frost, Lucy Davis, Dylan Moran, Nicola Cunningham, Peter Serafinowicz, Bill Nighy, Keir Mills, Matt Jaynes, Gavin Ferguson, Horton Jupiter, Tim Baggaley, Arvind Doshi, Rafe Spall, Sonnell Dadral

Hoofdrolspeler en medeschrijver Simon Pegg heeft zichzelf niet in de meest heldhaftige rol gezet als Shaun. Tenminste niet in het eerste half uur van de film. Shaun is misschien wel de grootste loser op het filmdoek van deze eeuw. Maar misschien is dat wel omdat hij zo alledaags is en voor velen herkenbare trekjes vertoond. Iedereen die dat niet ziet heeft last van ontkenningsverschijnselen.

De alledaagsheid is natuurlijk wel naar het absurde getrokken, maar niet eens zoveel. Daarom komt het zelfs geloofwaardig over dat het een lange tijd duurt voordat Shaun en vriend Ed (Nick Frost) doorhebben dat Londen langzaamaan volloopt met zombies. Op het moment dat het kwartje valt, wordt er al net zo realistisch op gereageerd: gooi met alles wat voor handen komt, als het maar niet te duur is.

De twee besluiten heil te zoeken in de plek waar ze het meest te vinden zijn, namelijk hun stamkroeg. Maar niet voordat Shaun zijn vriendin en moeder heeft gered. Dat zijn vriendin het de vorige dag nog had uitgemaakt doet er voor hem weinig toe. Dit is namelijk zijn kans om zichzelf te bewijzen tegenover Liz (Kate Ashfield). En daar was hij blijkbaar wel aan toe, want het schedelsplijten van ondoden gaat hem verrassend gemakkelijk af.

‘Shaun of the Dead’ is in de eerste plaats een romantische komedie met hier en daar gruwelijke horrorelementen. Dat verwacht je niet van een film over zombies, maar dat is nou ook juist de kracht van de film. Je verwacht zoveel niet. De combinatie van alledaagse zaken gemengd met onmogelijke gebeurtenissen zorgt daar wel voor. De humor is typisch Brits en als je daar van houdt is dit helemaal je film, want hij zit er vol mee. Van subtiel tot recht in je gezicht. En dat geldt ook voor de special effects. Mocht je denken dat dit een goedkoop gemaakte horror is, dan wil ik graag verwijzen naar een scène in de pub waarin duidelijk wordt dat een van de schrijvers (regisseur Edgar Wright of hoofdrolspeler Simon Pegg) nogal wat issues heeft. Daarmee is gelijk bewezen dat de beste humor uit de ziekste geesten komen. Een aanrader voor liefhebbers van zwarte humor.

Roland Torenbeek

Bioscooprelease: 12 augustus 2004
DVD- en blu-ray-release: 5 maart 2014 (Blood & Ice Cream Trilogy box, samen met ‘Hot Fuzz’ en ‘The World’s End’).