Shed of the Dead (2019)

Regie: Drew Cullingham | 82 minuten | komedie, horror | Acteurs: Spencer Brown, Lauren Socha, Ewen MacIntosh, Emily Booth, Kane Hodder, Bill Moseley, Michael Berryman, Brian Blessed, James Fisher, Frank Jakeman, Clare Lean, Antony D. Lane, Finbarr Delaney, Julian Nest, Evie Scott, Warren Speed, Colin Murtagh, Jamie Long

Trevor en Graham zijn twee doodnormale, niet al te actieve heerschappen. Hun grootste passie is het spelen van fantasy-wargames in het knusse tuinhuisje van Trevor, de enige plek waar de werkloze uitvreter niet op de huid wordt gezeten door zijn vrouw. Hier wijdt hij zich aan het maken van de speelgoedpoppetjes die de hoofdrol spelen in de fictieve avonturen die het vriendenpaar beleeft. In het spel neemt Trevor de gedaante aan van de machtige magiër Casimir de Vernietiger, terwijl Graham in de fantasiewereld transformeert in de edele ridder Sir Brandt. Wanneer de onfrisse activiteiten van Trevors buurman samenvallen met de zombie-apocalyps, moeten Trevor en Graham hun spelletjes laten voor wat ze zijn. Ze moeten nu in het echte leven als helden hun geliefden zien te redden van de bloeddorstige creaturen die hun geliefde tuinhuisje omringen.

Zombies die lusten naar menselijk bloed en de heersende wereldorde bedreigen; het is zeker geen nieuw thema in horrorland. De vraag dringt zich dan ook op of ‘Shed of the Dead’ niet het zoveelste niemendalletje is binnen het overvolle zombiegenre. Gelukkig valt dat wel mee. Hoewel ‘Shed of the Dead’ geen al te hoge ogen gooit op het vlak van creativiteit en originaliteit, is het toch best een aardige film. Dat komt vooral door de goede balans tussen horror en humor. Bloederige en groteske beelden worden regelmatig afgewisseld met gortdroge grappen van typisch Britse signatuur. Hoewel de joligheden soms wel wat seksueel getint zijn, blijft het allemaal nog net binnen de grenzen van de goede smaak. ‘Shed of the Dead’ heeft ook lekker veel vaart, wat voor een film van dit type wel een pluspunt is.

Het eindresultaat is een werkstuk dat gruwel en meligheid samenvoegt tot een prettig filmisch geheel. Liefhebbers van prenten als ‘Shaun of the Dead’, ‘Doghouse’ en ‘Lesbian Vampire Killers’ zullen zich dan ook prima vermaken met ‘Shed of the Dead’.

Frank Heinen

DVD-release: 27 november 2019