Sherlock Gnomes (2018)

Recensie Sherlock Gnomes CinemagazineRegie: John Stevenson | 86 minuten | animatie, avontuur | Nederlandse stemmencast: Ricardo Blei, Peggy Vrijens, Sander de Heer, Pepijn Gunneweg, Owen Schumacher | Originele stemmencast: James McAvoy, Emily Blunt, Michael Caine, Mary J. Blige, Johnny Depp, Chiwetel Ejiofor, Stephen Merchant, Ozzy Ozbourne, Maggie Smith, Julie Walters, Matt Lucas

‘Gnomeo & Juliet’ was misschien niet de beste of mooiste animatiefilm van 2011, maar velen konden de heerlijke kitscherigheid van tot leven gewekte tuinkabouters wel waarderen. Niet in de laatste plaats vanwege de fijne soundtrack vol Elton John-liedjes. De legendarische, bebrilde Britse zanger was samen met zijn partner David Furnish als uitvoerend producent betrokken bij de film, wat wellicht mede heeft bijgedragen aan de hoge dichtheid aan Elton John-muziek. Maar de film en de muziek vulden elkaar perfect aan. Ook bij het vervolg op ‘Gnomeo & Juliet’, ‘Sherlock Gnomes’ (2018), is Elton John weer nauw betrokken. Deze keer zonder zijn echtgenoot. De verwijzingen naar John gaan verder dan alleen op muzikaal vlak; het is een leuke bezigheid om ze allemaal op te sporen. ‘Sherlock Gnomes’ biedt daar ruimte voor; de film is namelijk een stuk minder boeiend dan zijn voorganger. De nieuwigheid is er nu wel een beetje van af.

In ‘Sherlock Gnomes’ zijn Gnomeo (stem van James McAvoy) en Juliet (Emily Blunt) inmiddels een stelletje. Ze kibbelen wat af, zoals stelletjes doen, wat hun relatie op scherp zet. Maar dat is niet zozeer het probleem in deze film. Stradfort-upon-Avon is inmiddels ingeruild voor hartje Londen, waar de tuinkabouters op een dag op mysterieuze wijze uit de tuinen verdwijnen. Soms met complete families tegelijk. Als ook de ‘buurtuinkabouters’ en zelfs familieleden van de Montagues en de Capulets spoorloos raken, neemt de bezorgde Gnomeo serieuze maatregelen: hij schakelt de beste ‘accessoire-detective van het land’, Sherlock Gnomes (Johnny Depp), in om de verdwijning van de tuinkabouters op te lossen. Samen met zijn trouwe assistent Watson (Chiwetel Ejiofor) gaat hij op onderzoek uit. Zijn zoektocht brengt hem op allerlei exotische locaties in de stad, waaronder een Chinees restaurant en het Museum of Natural History. Maar deze tuinkabouterversie van de illustere detective blijkt niet zo’n capabele speurder als je op basis van zijn naam doet vermoeden…

De regie is in handen van John Stevenson (de man achter ‘Kung Fu Panda’, 2008), die het stokje overnam van Kelly Asbury. Het scenario werd neergepend door de onervaren Ben Zazove. Met de animaties is weinig mis; de aardewerken tuinkabouters zijn bijzonder gedetailleerd en levensecht getekend, compleet met overtuigende butsen, deuken, scheuren en andere oneffenheden. Daarnaast hebben we een geweldige stemmencast, met naast de eerder genoemde namen ook onder anderen Michael Caine, Maggie Smith, Julie Walters, Matt Lucas, Stephen Merchant, Mary J. Blige en Ozzy Osbourne. Met zulke grote namen in de cast verwacht je wel wat levendigheid, maar de personages blijven vlak en kleurloos. Zelfs het personage Sherlock Gnomes, door Johnny Depp op de automatische piloot ingesproken, brengt niet wat je ervan hoopt. Maar waar het echt misgaat met ‘Sherlock Gnomes’ is het scenario, dat bijzonder weinig te bieden heeft behalve een handvol gestandaardiseerde actiescènes, een matte schurk en flauwe grappen. Jonge kijkers kunnen vast genieten van de rommelige chaos, eenzijdige running gags en gezapige verhaallijn; volwassen ‘meekijkers’ die de vorige film heerlijk hilarisch en kitsch vonden, komen nu van een koude kermis thuis.

Bioscooprelease: 18 april 2018
DVD- en blu-ray-release: 22 augustus 2018