Shiloh schiet te hulp – Shiloh 2: Shiloh Season (1999)

Regie: Sandy Tung | 96 minuten | drama, thriller, familie | Acteurs: Zachary Browne, Scott Wilson, Michael Moriarty, Ann Dowd, Caitlin Wachs, Rachel David, Rod Steiger, Marissa Leigh, Joe Pichler, Colin MacDonald, Dawn McMillan, John Short, Bonnie Bartlett, Kathleen Rose, Rachel Winfree, Elizabeth Karr, Shannon Marie Kies, Eddie Mathers, Mark Vasconcellos, Raphael Sbarge, Dey Young

Nadat ‘Shiloh’ de harten van families over de hele wereld verwarmde, kwam de regisseur van die film, Dale Rosenbloom, met het scenario van het tweede boek dat Phyllis Reynolds Naylor schreef over de vriendschap van Marty en zijn beagle Shiloh. Vanwege zijn drukke werkschema liet hij de regie van ‘Shiloh schiet te hulp’ (‘Shiloh Season’) dit keer over aan de jonge filmmaker Sandy Tung, die eerder Brad Pitt regisseerde in ‘Across the Tracks’ (1991), nog voor zijn doorbraak in ‘Thelma and Louise’.

Het verhaal van ‘Shiloh schiet te hulp’ begint waar de eerste film ophoudt. De jonge acteurs uit de drie jaar eerder uitgebrachte film zijn allen vervangen door nieuwe gezichten, maar de volwassen cast keert in zijn geheel terug. En dat is goed nieuws, want Scott Wilson is wederom op dreef als de intens gemene Judd Travers. Marty (Zachary Browne, die het overneemt van Blake Heron) heeft zijn hond weliswaar eerlijk verdiend met het opknappen van allerlei klussen voor de voormalige eigenaar van Shiloh, maar hij is er niet erg gerust op dat daar nooit verandering in zal komen. Judd gedraagt zich steeds onverantwoordelijker: zijn alcoholmisbruik is alleen maar toegenomen en hij jaagt nog steeds buiten het seizoen op wild, nu zelfs op het land van Marty’s ouders. Marty is bang voor de veiligheid van Shiloh, maar ook zijn familieleden blijken gevaar te lopen: zijn zusjes Dara Lynn en Becky mogen niet meer te ver van huis om buiten te spelen, bang als Ray en Louise zijn dat een verdwaalde kogel hen zal raken.

Echter niet de familie Preston, maar Judd zelf raakt gewond, als hij in een dronken bui de macht over het stuur verliest. Shiloh is degene die hem vindt en het slimme dier waarschuwt zijn baasje. Marty schiet onmiddellijk te hulp en dankzij hun gecombineerde optreden kan Judd op tijd gered worden. Judd verblijft lange tijd in het ziekenhuis, maar heeft Marty inmiddels zijn plan klaar: net zoals je een valse hond zijn slechte karakter kunt veranderen, moet dat met een mens toch ook kunnen? Hij verzorgt regelmatig Judds overige (valse) honden en van Doc (Rod Steiger) hoort Marty dat Judd het als kind niet makkelijk heeft gehad: als jongste van een gezin kreeg hij regelmatig slaag van zijn vader, en nadat zijn broers het huis én hem verlaten hadden, werd dat zo’n vijf keer erger. Marty is ervan overtuigd dat Judd alleen wat sympathie nodig heeft. Maar wil Judd die aandacht wel?

Hoewel ‘Shiloh schiet te hulp‘ het er allemaal dik bovenop legt waar het verhaal naartoe gaat, is het een uiterst charmante familiefilm geworden, met karakters om van te houden. De toon naar de jeugdige kijkers is nergens neerbuigend: zij worden juist serieus genomen en aangespoord om zelf ook na te denken over de problemen waarmee Marty zich geconfronteerd ziet. Hoewel Blake Heron in de eerste scènes wel gemist wordt, kan Zachary Browne ook uitstekend met de hoofdrol uit de voeten. Grappig detail is dat hij voor de eerste film ook auditie deed voor de rol van Marty, maar toen net iets te jong was. Scott Wilson excelleert wederom in zijn rol van Judd Travers. Hij krijgt hier de kans zijn personage nog meer uit te diepen en verandert van de man die we met liefde haten in een man die we gewoonweg wel kunnen begrijpen en die ons ontroert. Het bezoekje van Marty en Ray aan Judd is daar een roerend voorbeeld van.

Als op zichzelf staande film werkt ‘Shiloh 2′ minder goed, omdat je dan een hoop achtergrondinformatie mist. Maar als je van het eerste deel hebt genoten, zul je je zeker geen buil vallen aan dit tweede, goed in elkaar zittende, deel.