Shiloh – Vrienden voor het leven – Shiloh (1996)

Regie: Dale Rosenbloom | 93 minuten | drama, familie | Acteurs: Blake Heron, Scott Wilson, Michael Moriarty, Rod Steiger, Ann Dowd, J. Madison Wright, Bonnie Bartlett, Shira Roth, Tori Wright, Montrose Hagins, Rachel Winfree, Amzie Strickland, Clinton Card

De elfjarige Marty Preston (Blake Heron) wordt gevolgd door een beagle. Hij merkt dat het dier gewond is. Het hondje is namelijk eigendom van de wrede buurman van Marty en zijn familie, Judd Travers (Scott Wilson). De viervoeter wordt getrapt en geslagen met een stok en loopt daarna weg. Marty is op zoek naar een vakantiebaantje om geld te verdienen voor een fiets, maar het hondje blijft hem volgen, zelfs tot aan huis.

Er is natuurlijk geen sprake van dat Marty de beagle mag houden, alleen al vanwege het feit dat de kosten voor het onderhoud van een huisdier het gezin teveel zouden worden. Vooral Marty’s strenge vader Ray (Michael Moriarty) moet er niets van hebben dat het hondje, dat Marty Shiloh noemt, omdat hij hem bij de Shilohbrug heeft gevonden, alsmaar om het huis rondzwerft. Omdat hij het vermoeden heeft dat het de nieuwe jachthond van Judd is, beveelt hij zijn zoon om samen met hem het hondje terug te brengen. Marty probeert zijn vader er van te overtuigen dat Shiloh mishandeld wordt, maar volgens Ray is het hondje Judds eigendom en mag hij ermee doen wat hij wil, hoe erg het ook is. Eenmaal bij Judd aangekomen dreigt de gemene buurman dat als het nog eens gebeurt, hij het dier zover in elkaar zal schoppen, dat het niet meer kan lopen.

Wanneer Shiloh voor de tweede keer wegloopt en zijn heil bij Marty zoekt, besluit de jongen tegen de uitdrukkelijke wil van zijn vader in het dier te verstoppen. Hij bouwt, met hulp van vriendinnetje Sam (J. Madison Wright) van een vervallen schuurtje een onderkomen en smokkelt dagelijks eten mee van huis. Het gaat een tijdlang goed, maar natuurlijk komt de waarheid bovendrijven. In eerste instantie lijkt Marty nog gesteund door zijn sympathieke moeder Louise (Ann Dowd), maar Marty krijgt niet de kans om zijn vader over te halen en door een ongelukkige samenloop van omstandigheden komt zijn bedrog voortijdig uit.

‘Shiloh’ (1996) is gebaseerd op een boek van Phyllis Reynolds Naylor. Dale Rosenbloom verwerkte het prijswinnende boek in een tijdloos scenario en deed tevens de regie. Het resultaat is een mooie en hartverwarmende film over de liefde van een jongen voor een hond en hoever die liefde gaat. Daarnaast worden kinderen aansprekende thema’s als liegen tegen je ouders en het maken van je eigen beslissingen op heel volwassen wijze aangepakt: nergens belerend of moraliserend, maar uitstekend verpakt in een meeslepend verhaal (ondanks de voorspelbaarheid). Het acteerwerk is dik in orde: zowel van de jonge acteurs (Blake Heron doet het echt uitstekend), maar vooral de oudere garde. Uitblinkers zijn Scott Wilson als de ruwe Judd en Rod Steiger als Doc – vertrouweling van Marty, die in een ontroerende scène Marty wat levenslessen bijbrengt en daarbij de traanbuizen van de kijker weet te prikkelen. Visueel biedt de film geen verrassingen, maar het camerawerk is goed verzorgd en er zijn mooie opnamen van de landelijke omgeving waar het verhaal zich afspeelt. ‘Shiloh’ is onterecht een wat ondergewaardeerde film, die zich met gemak mag scharen onder de betere familiefilms.

Bioscooprelease: 14 januari 1998