Shine a Light (2008)

Regie: Martin Scorsese | 121 minuten | muziek, documentaire | Met: Mick Jagger, Keith Richards, Ron Wood, Charlie Watts, Martin Scorsese, Jack White, Buddy Guy, Christina Aguilera, Bill Clinton, Byrdie Bell, Igor Cherkassky, Kimberly Magness, Rebecca Merle, Michael Ciesla, Michael Gross

The Rolling Stones. Een ware legende mogen ze wel genoemd worden. En dat heeft regisseur Martin Scorsese absoluut duidelijk gemaakt met deze documentaire over de band. De rock ‘n roll sfeer die rondom ‘Shine a Light’ hangt is steeds weer perfect te proeven.

Bijzonder is dat de regisseur ook zelf meerdere malen op het doek verschijnt. De verstandhouding van Scorsese met de bandleden komt heel vanzelfsprekend over, omdat hij op een natuurlijke en grappige manier met hen omgaat. Het geeft een gevoel van ‘Scorsese en zijn jongens’.

Een prettige afwisseling van zwart-wit beelden en kleur geeft het tijdsverloop aan. De beelden dragen een bepaalde chaos uit, maar passen in de scene van de roerige en ongestructureerde levens die The Stones hoogstwaarschijnlijk zullen leiden.

Deze roerigheid en non-structuur komen nog eens extra goed uit de verf bij het optreden in New York. De zaal is overvol van alle pracht en praal die zowel de zaal zelf als de band met zich mee brengen. Bandleider Mick Jagger heeft een prachtige energie op het podium. Vol passie en overgave staat hij daar. Hij is zijn muziek, hij is ieder ritme dat gespeeld wordt. Het is dan ook moeilijk stil te blijven zitten als je Jagger ziet swingen in de spotlights. De close-up beelden van de bandleden benadrukken nog eens deze swingende rock ‘n roll sfeer.

De onderlinge band tussen The Stones straalt een warmte en vriendschap uit die je doet neigen mee te klappen met het publiek. Ook de achtergrondzangers laten zich meevoeren door de overvloed aan energie. Gek genoeg is het publiek in de film redelijk bescheiden. Het is mooi om te zien hoe de jongens met hun omgeving omgaan. Mick Jagger geeft de artiesten die te gast zijn tijdens het optreden een hartelijke ontvangst en geniet duidelijk van hun aanwezigheid. Het is goed te voelen dat eigenlijk alle bandleden genieten van het optreden op hun oude dag.

De beelden van interviews met de jonge en de oude Stones geven een komische dimensie aan het geheel. Het is fijn dat de documentaire niet zozeer ingaat op de roem die de band verkregen heeft. Van deze roem is een ieder zich nu onderhand wel bewust. De aandacht wordt vooral gericht op hoe de mannen hun bestaan als rocksterren zelf ervaren en ervaren hebben. De het-zijn-ook-maar-mensen-kant wordt op deze manier realistisch verbeeld en geeft een leuke, luchtige indruk.

Of deze documentaire ons iets nieuws vertelt over The Rolling Stones kun je je afvragen. Maar we moeten de regisseur meegeven dat ‘Shine a Light’ ons de fantastische sfeer op laat snuiven van een zeer creatieve, inspirerende band die zijn naam tot op de dag van vandaag meer dan waar heeft gemaakt. En zo heeft Scorsese weer een mooie titel op zijn naam staan.

Jard Diederiks

Bioscooprelease: 10 april 2008