Shipwrecked (2005)

Regie: Frodo Kuipers | 6 minuten | korte film

Filmmaker Frodo Kuipers heeft de lachers op zijn hand met zijn korte filmpje ‘Shipwrecked’ uit 2005. Alleen al de twee personages – een wanhopige schipbreukeling die graag van zijn onbewoonde eilandje wil worden gered en een hebberige piraat die geobsedeerd is door het vinden van een waardevolle schat – zijn fantastisch getekend. Ze bestaan uit slechts een paar lichaamsdeeltjes – een hoofd en een nauwelijks uitgetekend lijfje dat hoofdzakelijk bestaat uit een ruggengraat – die op nauwelijks zichtbare wijze met elkaar in verbinding staan. Toch is duidelijk aan hun lichaamstaal te zien dat ze allebei in een andere gemoedstoestand verkeren; de een maakt zich oneindig veel zorgen, de ander is gretig en vastberaden.

Beide mannetjes bevinden zich midden op zee, in een gebied waar tientallen minuscule onbewoonde eilandjes gegroepeerd zijn. Op een van die eilandjes (een gebiedje van twee bij twee met in het midden een palmboompje) tracht de schipbreukeling hulp te zoeken. Als bij een wonder graaft hij een fles en een stuk papier op, waarop hij besluit het eiland te tekenen met daarop een groot kruis. Ook op het zand voor zijn voeten zet hij een groot kruis, zodat de kaart klopt met de omgeving. De fles werpt hij in zee, waar hij in de verte enkele mysterieuze fonteinen water omhoog ziet stuiven. Daar moet haast wel iemand zijn die me kan redden, zie je hem denken.

De fonteintjes worden veroorzaakt door de piraat, die in zijn piepkleine bootje compleet met Jolly Roger en kanonnetje een archipel vol kleine eilandjes afstruint op zoek naar een verborgen schat. Hij gaat de eilandjes een voor een af, waarbij hij het zand afgraaft tot hij bij de bodem is en er water omhoog spuit. Het eilandje zinkt dan de zee in en telkens moet de piraat zich maken dat hij weg komt en op tijd weer in zijn bootje zit. Wanneer de fles met de kaart erin langs dobbert, denkt hij eindelijk het grote geld gevonden te hebben. Hij stuift op het eilandje met de schipbreukeling af. Die is, nadat hij de piratenvlag ziet, doodsbang en verstopt zich in de palmboom. Ongezien probeert hij in de boot te springen, terwijl de piraat enthousiast aan zijn zoektocht naar de schatkist begint. Uiteindelijk krijgen beiden waar ze naar op zoek waren; maar niet helemaal zoals ze dat in gedachten hadden…

Filmmaker Frodo Kuipers maakte furore met zijn korte film ‘Antipoden’ (2001) en startte in 2005 zijn eigen productiehuis Studio Mosquito. ‘Shipwrecked’ is een co-productie van het Nederlands Instituut voor de Animatie Film (NIAF) en de Nederlandse publieke omroep. Het hilarische filmpje werkt niet alleen door de geweldige, karikaturaal getekende figuurtjes, maar vooral dankzij het stevige tempo. Ook de grappige kreten (met name van de piraat die op zoek is naar ‘Money!’ maar steeds ‘No money…’ vindt) zijn zeer effectief. Het einde is niet alleen uitermate komisch maar weet bovendien de kijker te verrassen. ‘Shipwrecked’ is een buitengewoon geslaagd animatiefilmpje. Niet voor niets sleepte Kuipers hiermee op het Holland Animation Film Festival van 2006 de publieksprijs in de wacht.

Waardering: 4.5

Speciale vertoning: Nederlandse Animatie Tour 2008