Shoot ‘Em Up (2007)

Regie: Michael Davis | 86 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Clive Owen, Monica Bellucci, Paul Giamatti, Stephen McHattie, Greg Bryk, Daniel Pilon, Sidney Mende-Gibson, Lucas Mende-Gibson, Kaylyn Yellowlees, Ramona Pringle, Julian Richings, Tony Munch, Scott McCord, Wiley M. Pickett, Stephen R. Hart, David Ury, Mike Rad, Andy Mackenzie, Laura DeCarteret, Ryan Finn, Layton Morrison, Joanne Leach, Harry Karp, Michael Edward Rose, Talia Russo, Maria Vacratsis, Suresh John, Dave Van Zeyl

‘Shoot ‘Em Up’ verspilt geen tijd. Op het moment dat Mr. Smith (Clive Owen) een wortel door de schedel van een naamloze schurk ramt is de toon gezet. B-film regisseur Michael Davis heeft duidelijk maling gehad aan de gevoelige kijker toen hij het script baarde. De remmen los, alles kan en alles mag. Davis creëert met ‘Shoot ‘Em Up’ pure pulp en een compleet belachelijke film.

De worteletende held – de tandenstoker is uit, de wortel is in – Mr. Smith, redt op een avond een zwangere vrouw die wordt aangevallen door wat geboefte. Smith, ’s werelds eerste scherpschutter die ook een prima vroedman is, ontfermt zich over de kersverse baby als de moeder in al het tumult toch het loodje legt. De baby moet blijkbaar dood, want de lugubere huurmoordenaar Hertz (Paul Giamatti) blijft Smith verbeten achtervolgen. Wat volgt is een kat en muis-spel tussen Hertz en Smith. Monica Belluci, dit keer een hoer genaamd Donna, hupst er nog wat tussendoor en zorgt dat haar rokjes lekker kort blijven.  Smakeloos is het eerste wat opkomt na een uur ‘Shoot ‘Em Up’. Het is fout en slecht, vies en goor. Waar ligt het aan? Niet aan Giamatti. Hij heeft zichtbaar plezier in het spelen van een maniak. Wat minder goed is Owen. Deze acteur komt zelfs met zijn in-granieten gezicht niet weg met de intens flauwe oneliners. ‘Shoot ‘Em Up’ lijdt voornamelijk onder teveel van alles. Teveel lijken, poep, pies, sperma, bloed, doodgeschoten moeders, necrofiele trekjes, matige grappen en ontzettend veel larie. Het recente en eveneens belachelijke ‘Crank’ is een realistisch drama vergeleken met ‘Shoot ‘Em Up’. Op schaarse momenten probeert de film wat clichés te doorbreken middels een dikke knipoog naar de camera. En er zijn een paar scènes die zo grotesk zijn dat ze ook weer een lach weten te ontlokken. Als Owen en Belluci bezig zijn met de onvermijdelijke liefdesdaad, stormt er weer wat tuig binnen. Smith weet niet alleen alle belagers stijlvol over de kling te jagen, maar tijdens het moorden zijn dame ook nog tot een hoogtepunt te brengen.

Helaas vervalt ‘Shoot ‘Em Up’ voornamelijk in baarlijke onzin die het inlevingsvermogen van de kijker zwaar op de proef stelt. Niemand zal beweren dat films een sterk plot moeten hebben om vermakelijk te zijn, maar als het slecht uitgevoerd is valt er niets meer te redden. In plaats van de misselijkmakende beelden en flauwe grappen is de anderhalf uur beter besteed aan je grootmoeder bezoeken. Dat kost je ook nog eens niets.

Caspar Kraaijpoel

Bioscooprelease: 11 oktober 2007