Shooter (2007)

Regie: Antoine Fuqua | 124 minuten | actie, thriller | Acteurs: Mark Wahlberg, Michael Peña, Elias Koteas, Danny Glover, Rhona Mitra, Kate Mara, Rade Sherbedgia, Ned Beatty, Mackenzie Gray, Adrian Hughes, Dean McKenzie

‘Shooter’ van Antoine Fuqua is losjes gebaseerd op het boek ‘Point of Impact’ van Stephen Hunter. Maar inmiddels, na films als ‘The Bourne Identity’ (en ‘Supremacy’) en ‘The Fugitive’ is het thema – onschuldige man vlucht voor de staat die hem erin heeft geluisd – niet bijster origineel meer. Toch weet ook ‘Shooter’ ervoor te zorgen dat je steeds op het puntje van je stoel blijft zitten. Vanaf minuut één weet Mark Wahlberg, als ex-militair Bobby Lee, je in zijn greep te houden en hij laat de komende 123 minuten niet meer los. Spannend natuurlijk, maar echt adrenaline-verhogend zijn de vele actie-scènes die de film rijk is.

Alleen het grote minpunt waardoor deze film niet boven het gemiddelde uitstijgt is het acteerwerk; dat is namelijk over het algemeen redelijk tot oke, maar nooit echt goed te noemen. Waar de plot bewijst onderhoudend te zijn, laten de acteurs het helaas afweten. Maar het moet gezegd: schuld ligt ook deels bij de soms wat langdradige en onnodig lange dialogen. Mark Wahlberg (‘The Departed’, ‘Planet of the Apes’) heeft speciaal voor deze film scherpschutterlessen gevolgd en dat is te merken. Zo gemaakt als hij soms overkomt tijdens de dialogen, zo op zijn plek lijkt hij te zijn in de actiescènes. Gelukkig zijn daar een heleboel van! Hij voelt zich als een vis in het water terwijl hij zijn zelfgemaakte bommen plant en hij weet gewapend en al het recht te laten zegevieren. Hoewel sommige scènes wel erg plastisch in beeld zijn gebracht, valt de hoeveelheid bloed die door het beeld spat nog behoorlijk mee.

‘Shooter’ weet daarmee meer de nadruk te leggen op het thriller/actie gehalte, dan op de schiet/slasherkwaliteiten. Onvoorspelbaar is een groot woord, maar er zijn een aantal verrassende wendingen die de actie erin houden. Van de overige acteurs vallen vooral Michael Peña (als Nick Memphis, de enige FBI-er die gelooft in de onschuld van Bobby Lee) en Danny Glover (als bad-guy kolonel Isaac Johnson) op. Peña op positieve wijze, en Glover vanwege zijn onovertuigende acteren. De bad-guy is meestal het sterkste – en vaak ook het meest gecompliceerde en leukste – personage uit de film, maar hier zet Glover een niet gedenkwaardige Johnson neer.

‘Shooter’ moet het – in tegenstelling tot vele andere films – dus vooral hebben van het sterke verhaal in plaats van de cast. Desalniettemin is ‘Shooter’ een intelligente complotthriller die bij liefhebbers van het genre zeker wel in de smaak zal vallen. Maar door de keuze van de acteurs zal hij waarschijnlijk niet erg ver komen bij het grotere publiek.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 12 april 2007