Shotgun Wedding (2022)

Recensie Shotgun Wedding CinemagazineRegie: Jason Moore | 100 minuten | actie, komedie | Acteurs: Jennifer Lopez, Josh Duhamel, Lenny Kravitz, Jennifer Coolidge, Sonia Braga, Cheech Marin, Steve Coulter, D’Arcy Carden, Callie Hernandez, Desmin Borges, Selena Tan, Alberto Isaac, Pancho Cardena, Alex Mallari Jr., Tharoth Sam

Jennifer Lopez speelde al in aardig wat romantische komedies en het lijkt erop dat ze nog lang niet klaar is met dit genre. Ze was een schoonmaakster in een hotel die verliefd wordt op een rijke logé, een echtgenote die moeite heeft haar schoonmoeder voor zich te winnen en een vrouw die vastbesloten is om moeder te worden en zodra ze zwanger is van een donor, haar ware liefde vindt. In ‘Shotgun Wedding’ laat ze weer iets nieuws zien, waarin naast romantische komedie ook wat actie is toegevoegd. Op het eerste gezicht is deze film te vergelijken met ‘The Lost City’ met Sandra Bullock waarin een vrouw in een net pakje en op hakken in de jungle moet overleven. ‘Shotgun Wedding’ geeft hier echter een eigen unieke draai aan.

Waar Jennifer Lopez ooit is begonnen in 2001 met haar eerste romantische komedie ‘The Wedding Planner’ waarin ze de bruiloft van haar ware liefde organiseert, speelt ze in ‘Shotgun Wedding’ Darcy Revera, een bruid voor wie haar bruidegom alles organiseert. Tom Fowler (Josh Duhamel) zet alles op alles om hun bruiloft op de Fillipijnen zo perfect mogelijk te laten verlopen. Darcy laat zich met dit alles meevoeren terwijl ze eigenlijk een veel simpeler bruiloft voor ogen had. Terwijl dit tussen de twee langzaam begint te schuren, komen piraten het feest verstoren om geld te eisen van Darcy’s rijke vader. De gasten worden gegijzeld terwijl het toekomstige bruidspaar vast komt te zitten in de jungle op het eiland.

Vraag je je af of Jennifer Lopez nog wel de rol van bruid op zich kan nemen? Ze is immers inmiddels de vijftig gepasseerd. Hoewel trouwen voor elke leeftijd is, lijken haar rollen tegenwoordig meer bestemd voor een jonger iemand. ‘Shotgun Wedding’ doorbreekt het taboe dat oudere vrouwen geen bruiloft meer kunnen hebben waarin alles uit de kast wordt gehaald.

Waar de film goed in scoort is het neerzetten van het eindeloze gekibbel tussen Tom en Darcy. Tijdens de gevaarlijke en meest bizarre situaties blijven ze een verloofd stel en hebben constant commentaar op elkaars acties. Niet op een vervelende manier, maar op een zeer schattige deze-twee-zijn-duidelijk-voor-elkaar-gemaakt-manier. De combinatie van actie, avontuur en deze toch wel realistische relatie, maakt de film erg amusant om te kijken. Daarnaast zitten er nog geweldige bijrollen in van Jennifer Coolidge en Cheech Marin die de gijzeling een stukje lichter maken.

‘Shotgun Wedding’ laat zien dat een film niet erg gecompliceerd hoeft te zijn om leuk te zijn. De combinatie van romantische komedie en actiefilm komt relatief nog weinig voor wat de film goed doet. Wat je vaak ziet in dit genre is dat reacties van karakters zo herkenbaar zijn. Er wordt nog steeds over praktische zaken nagedacht, zoals bijvoorbeeld het verwisselen van je schoenen omdat je daar beter op kan rennen. Hierdoor verwijdert de film zich van het Hollywoodcliché dat beeld en dialoog belangrijker maakt dan de realiteit van het leven. Natuurlijk zijn piraten die je bruiloft overnemen ook niet bepaald realistisch, maar mocht het dan toch een keer gebeuren zou ‘Shotgun Wedding’ redelijk in de buurt van de werkelijkheid zitten.

Sanne Brands

VOD-release: 27 januari 2023 (Prime Video)